Ugrás a fő tartalomra

JIRA alapok

 Jira 

egy népszerű projekt- és feladatkezelő szoftver, amelyet az Atlassian fejlesztett ki. Főként agilis csapatok használják, de bármilyen projektmenedzsment igényre alkalmazható. A Jira segítségével a csapatok hatékonyan tervezhetik, követhetik és kezelhetik a munkafolyamataikat.


Link:  https://www.atlassian.com/     https://jira.com


Főbb Funkciók

Feladatkezelés: A Jira lehetővé teszi a feladatok létrehozását, hozzárendelését és nyomon követését. Minden feladatnak saját egyedi azonosítója van, amely segít a könnyű azonosításban és kezelésben.


Agilis Táblák: A Jira támogatja a Scrum és Kanban táblákat, amelyek segítenek a csapatoknak vizualizálni a munkafolyamatokat és nyomon követni a feladatok előrehaladását.


Sprint Tervezés: A Scrum csapatok számára a Jira lehetőséget biztosít a sprintek tervezésére, a feladatok priorizálására és a sprint célok meghatározására.


Jelentések és Elemzések: A Jira különféle jelentéseket és diagramokat kínál, amelyek segítenek a csapatoknak megérteni a teljesítményüket és azonosítani a fejlesztési lehetőségeket.


Integrációk: A Jira számos más eszközzel integrálható, mint például a Confluence, Bitbucket, és különféle CI/CD eszközök, amelyek segítenek a csapatoknak a zökkenőmentes munkavégzésben.


Testreszabhatóság: A Jira rendkívül testreszabható, lehetővé téve a munkafolyamatok, mezők, és nézetek testreszabását a csapat igényei szerint.


Használati Példák

  • Szoftverfejlesztés: A Jira ideális eszköz a szoftverfejlesztési projektek kezelésére, mivel támogatja az agilis módszertanokat és integrálható más fejlesztési eszközökkel.
  • IT Szolgáltatásmenedzsment: A Jira Service Management modulja lehetővé teszi az IT csapatok számára a szolgáltatási kérelmek kezelését és nyomon követését.
  • Marketing és Üzleti Projektek: A Jira nem csak technikai csapatok számára hasznos, hanem bármilyen projektmenedzsment igényre alkalmazható, beleértve a marketing kampányokat és üzleti projektek kezelését is.

A Jira egy sokoldalú és hatékony eszköz, amely segít a csapatoknak a munkafolyamatok optimalizálásában és a projektek sikeres végrehajtásában. 



JIRA alap építőelemei


Mi az a JIRA projekt?


Egy JIRA projekt egy gyűjtőhalmaz,JIRA feladatok gyűjteménye. Egy projekt bármely, a szervezet által igényelt feladattípusokat foghat össze, például

  • szoftver fejlesztés
  • belső szervezetfejlesztés
  • Helpdesk
  • távollétjelentés
  • egyéb belső folyamatok, 
  • stb.

Minden feladat egy adott projekthez tartozik, a JIRA-ban nincsenek csellengő feladatok.


JIRA projekt verzió

A verzió egy másik feladat csoportosítási lehetőség a projekteken belül. Tipikusan szoftver fejlesztési projektek esetén hasznos a projekt adott fázisait verziózni (pl. 1.0, 1.1, 2.0.1, stb.).

Egy feladat két attribútuma is érintett lehet a verziók kapcsán:

  • Affects Version(s) - az(ok) a verzió(k), amikor a hiba fennállt/felmerült.
  • Fix Version(s) - az a verzió, amivel a funkció/feladat/hiba ki lett javítva vagy élesítésre került. Például egy 1.1 és 1.2-es verzióban fennálló hibára ennek a mezőnek az értéke 2.0, ha az javította.


A verzióknak általában három státusza létezik:

  • Unreleased: nyitott
  • Released: kibocsátott
  • Archived: archivált

Ezek a státuszok a projektek release tervezését segítik (a verziókhoz dátumokat is lehet rendelni és különböző riportok épülhetnek rá erre az információra).



Mi az a JIRA feladat (issue)? 


Egy JIRA feladat (issue) a különböző igényeknek megfelelően jelenthet egy

  • szoftver hibát
  • projekt feladatot
  • helpdesk ticket-et
  • rendszer követeményt (requirement, user story)
  • stb.



Feladat adatlapján láthatóak az alábbiak:

  • a feladat paraméterei (Details),
  • a feladat leírása (Description),
  • az érintett emberek (People),
  • dátumok (Dates),
  • kapcsolódó alfeladatok (Sub-tasks),
  • az időjelentések részletei (Time Tracking)
  • a feladattal kapcsolatos eddigi történések (Activity).



Feladat típusok

A JIRA lehetővé teszi az egyes feladatokhoz (issue) a feladat típus definiálását. A feladat típus eltérő feladat attribútumokat, eltérő képernyőket, sőt akár különböző munkafolyamatokat is definiálhat, így téve lehetővé a rugalmas rendszer használatot.


A rendszerben kiindulásként az alábbi feladat típusok érhetők el:

  •   Hiba (Bug)
  •   Új funkció (New feature) – Új rendszer követelmény
  •   Továbbfejlesztés (Improvement) – Meglévő funkció kiterjesztése, bővítése, javítása
  •   User story – Agilis projekt esetén használatos feladat típus
  •   Általános feladat (Task) – Bármely, fentiekbe nem sorolható feladat, amit el kell végezni.
  • Vannak kiemelt feladat típusok, az ún. alfeladat típusok is, amik csak bizonyos feladatok alfeladatiként vihetők fel a rendszerbe. Ezek a következők:
  •   Alfeladat (Sub-task) – Bármilyen, adott feladat végrehajtásának részeként értelmezett részfeladat
  •   Technikai feladat (Technical task) – Alapvetően üzlet számára értéket nem hordozó, technikai feladatok (pl. fejlesztői környezet kiépítés).


Feladatok prioritása

Az egyes feladatok különböző prioritás értéket vehetnek fel, ezzel jelezve azok egymáshoz viszonyított fontosságát. A prioritást is felhasználhatjuk szűrési paraméterként.

A beépített alapértelmezett prioritások a következők:

  •   Akadályozó (Blocker) – Legmagasabb prioritás, mindent megelőz.
  •   Kritikus (Critical) – Kritikus úton van a feladat, azonnali reakció szükséges.
  •   Magas (Major) – A feladat fontossága jelentős.
  •   Közepes (Minor) – A feladat közepes fontosságú kezelést igényel.
  •   Alacsony (Trivial) – Legalsó prioritási szint.




Feladatok státusza

Az egyes feladatok státusza mutatja meg, hogy hol tart épp a folyamat.

A rendszerben akár feladat típusonként is lehet eltérő folyamatot definiálni és ez eltérhet projektről projektre. Alapesetben minden projekt ugyanazt a folyamatot vagy folyamatokat használja. Esetünkben két alap munkafolyamat vezérli a státuszokat.


A feladatok esetén 5 státusz lehetséges:

  •   Nyitott (Open) – Feladat a kiinduló állapotban. Felelőse nem foglalkozik még vele.
  •   Folyamatban (In Progress) – A kidolgozás folyamatban van.
  •   Megoldva (Resolved) – A kidolgozás kész, a feladat meg lett oldva. Jelenleg a feladat kiosztója (repoter) általi elfogadás alatt áll. Innen a feladat "Újranyitott" vagy "Zárt" állapotba kerülhet. (Például egy hibabejelentés javítását követően az újratesztelésre várakozó feladat ebben a státuszban áll.)
  •   Újranyitott (Reopened) – A feladat korábban "Megoldva" vagy "Zárt" állapotban volt, de az elfogadás során probléma merült fel és újra ki lett osztva. (Például egy korábban "Nem reprodukálható" megoldási móddal lezárt hibát újra nyit a bejelentő, ha további részletre derült fény, ami a javításhoz szükséges). A feladat innen átkerülhet "Folyamatban", "Megoldva" vagy "Zárt" állapotba. 
  •   Zárt (Closed) – A feladat kész, lezárva.


Az alfeladatok esetén egyszerűbb a státuszolás:

  •   Új (To Do) – Új feladat, a felelőse nem foglalkozik még vele.
  •   Folyamatban (In Progress) – A kidolgozás folyamatban van.
  •   Kész (Done) – A feladat elvégezve.


Mi az a JIRA workflow?

A JIRA workflow vagy munkafolyamat a feladatok életciklusát írja le.


A JIRA lehetőséget biztosít a JIRA adminok részére, a munkafolyamatok testre szabására, új folyamatok definiálására és ezek projektekhez vagy akár feladat típusokhoz való rendelésére. Alapértelmezetten minden projekt a fenti két munkafolyamatot használja.


Az alapértelmezett workflow 5 feladat státusszal dolgozik, és a JIRA feladatokra érvényes.

Az alapértelmezett alfeladat workflow egy 3 feladat státusszal dolgozó munkafolyamat, ahol az egyes státuszok közötti átmenet teljesen szabad, kötetlen.




Belépés a JIRA rendszerbe 

A JIRA rendszer WEB címen érhető el az informatikai hálózatról (otthoni munkavégzés esetén akár VPN alól is).

A rendszer betöltődésekor minden felhasználónak azonosítania kell magát. Ez a jobb oldalon levő "Login" ablak segítségével lehetséges.




Szöveges módban megjelenítve:




Főoldal (Dashboard)

A JIRA rendszerbe belépve a főoldal (dashboard) jelenik meg. 
  Lehetőség van a Dashboard személyes testreszabására, valamint a JIRA Home beállítására, ebben az esetben az alábbi képtől eltérő nyitólap jelenhet meg.


A főoldal az alábbi elemekből áll:

  • Profil – Megjeleníti a saját nevet és tartalmaz egy legördülő listát ahol saját profilunk beállítására, valamint a JIRA Home kiválasztására van mód, továbbá online Help, és a kijelentkezési gomb érhető el.
  • Menüsor – Innen érhető el a JIRA 4 fő területe (Dashboard, Projects, Issues, Agile).
  • Új feladat létrehozás (+ Create Issue) – ezen gomb segítségével lehet bármikor új feladatot létrehozni.
  • Keresés – Gyorskeresést lehet indítani.
  • Dobozok (widget-ek)– A főoldalon elhelyezkedő alkalmazás felület részek. Konfigurálható, hogy mik jelenjenek meg. Alapértelmezett: 
  • ActivityStream – Legutóbbi események, történések listája.
  • Saját feladatok (Assigned to Me) – saját feladatok listája.
  • Kedvenc keresési feltételek (Favourite Filters) – Kedvenc elmentett keresési paraméterezéseink. Nagyon hasznos több, nyitott projekt esetén.

Feladat kezelés 

Új feladat létrehozás 
Feladat létrehozásához Create Issue projekt jogosultság szükséges. (Alapértelmezetten ezt a "Projekt felhasználó" szerepkör tartalmazza).

Új feladat létrehozás:

1. Kattints a "+ Create Issue" linkre a menüsor jobb oldalán, a gyorskereső doboz mellett.
 Billentyű kombináció: 'c'
Projekt böngésző oldalon a jobb felső sarokban a főbb feladat típusok külön gombra is ki vannak vezetve:
 
2. Válaszd ki az érintett projektet és a kívánt feladat típust. Add meg a rövid leírást ("Summary") és minden további kötelező illetve egyéb kívánt mezőt.
  Amennyiben nem jelenik meg minden mező, akkor a "Configure Fields" gomb segítségével tudsz ezen változtatni.
3. Amennyiben több, hasonló feladatot szeretnél felvenni, akkor jelöld be a "Create" gomb melletti "Create another" jelölőnégyzetet.
4. Kattints a "Create" gombra a létrehozáshoz.
  Amennyiben a "Create another" opciót bejelölted, úgy az iménti feladat paramétereihez hasonlóan előtöltött új feladat létrehozás sablont kapsz, üres "Summary" mezővel.

  Tippek:

Amennyiben a feladat leírás ("Description") vagy megjegyzés ("Comment") mezőjében más JIRA felhasználót említesz (@ után a felhasználó nevét írva a rendszer felajánlja a lehetőségeket), akkor a feladat létrehozását követően a JIRA emailben értesíti a megjelölt felhasználót.
A feladat létrehozója a feladat automatikus követője lesz egyben.

Új alfeladat létrehozás

Új alfeladatot a "Create Sub-Task" funkcióval tudunk felvenni. Egy alfeladat mindig egy feladathoz, mint szülőhöz kötődik.
Ez a funkció több helyről is elérhető:
Feladat böngésző találati listán, az adott feladat melletti fogaskerékre kattintva, a legördülő listából kiválasztva


Új feladat klónozással
Feladat klónozással egy meglévő feladatból tudunk egy másik feladatot másolva létrehozni (több helyről elérhető, pl. feladat adatlap, keresés találati lista).
A klónozott feladat a "Summary" mezőben fog eltérni, megörökli az eredeti feladat tulajdonosát, végrehajtóját, időbecslését, egyéb határidő beállításait, az új feladatot automatikusan hozzáköti (issue link) az eredeti feladathoz, de az eredeti feladat időbecsléseit NEM örökli meg.



Feladat módosítás 

Feladatok részletes adatait az "Edit" funkció segítségével tudjuk módosítani, ez a funkció több helyről, pl. a feladat adatlapjáról, illetve a keresés találati listából is elérhető


Tömeges (Bulk) módosítás
A tömeges módosítás a JIRA nagyon hasznos funkciója, megkönnyítve a feladatkezelést.
  Tömeges módosítást mindig egy keresés találati lista elemeire tudunk indítani, de a tömeges módosítás első lépésében, ha szeretnénk, ezek közül az elemek közül kézzel tovább válogathatunk!
A funkció a feladat böngészőből érhető el, a találati lista felett.

Elindítva egy 4 lépéses mini folyamat indul el:
1. Tovább szűkíthetjük a tömegesen módosítandó feladatok körét (checkbox jelöléssel)
2. Ki kell válasszuk a kívánt tömeges műveletet (feladat mezők tömeges módosítása, feladat mozgatása, feladat állapot váltása, feladat törlés) 
3. Meg kell adnunk az adott művelet kapcsán szükséges további adatokat, pl. módosítás esetén a módosítandó mezőket és azok értékét.
4. Végül jóvá kell, hogy hagyjuk a tömeges műveletet.


Időjelentés feladatra, alfeladatra 

Azokra a feladatokra és alfeladatokra, amikre elvégzés során jelentettünk időt, vagy a feladat felvitelekor megadtuk a feladat elvégzéséhez szükséges becsült időt, a feladat adatnézeti lapján megjelenik az időkövetés (Time Tracking) szekció, három értékkel:
Eredeti becslés (Estimated, világoskék színnel): a feladat felvételekor specifikált, elvégzésre becsült idő
Hátralévő becslés (Remaining, narancssárga színnel): a legutolsó időjelentéskor megbecsült (vagy automatikusan kalkulált) hátralévő idő
Feladattal töltött idő (Logged, zöld színnel): a feladatra jelentett munkaidő sorok összesítése
 

Amennyiben a feladtnak alfeladatai is vannak:

Az "include sub-tasks" jelölőnégyzetet bepipálva a JIRA aggregálja a feladat és alfeladatainak időjelentését.
Amennyiben csak az adott feladatra jelentett időkre vagyunk kíváncsiak, a fenti jelölőnégyzetből töröljük a pipát.
Egy feladatra jelentett órák részletesen, azaz a bejelentési rekordok a feladat "Activity" szekciójában találhatók.
Egy feladat alfeladatai a "Sub-tasks" szekcióban találhatók, ahol összefoglaló kapunk az időjelentésekről is. (A sávra állva rooltip formájában megjelenik az adott alfeladatra jelentett idő mennyisége.)


Feladatok becslése

Az időjelentés és feladatkövetés egyik alapeleme az elvégzendő feladatok tervezett megoldási ideje. Ez az "Original Estimate" mező a feladat szerkesztő lapon, illetve "Estimated" mező a Time Tracking kimutatáson.
Ehhez viszonyítjuk a tényleges megvalósítási időket.


Munkaidő rögzítése

Munkaidőt olyan feladatokra tudunk rögzíteni, aminek van feladat becslése ("Original Estimate").
Munkaidőt rögzíteni több helyen is tudunk:
Feladat megtekintő nézetben, a Time tracking szekcióban a "+" jelre kattintva
Feladat akciók között, a "Log Work" funkcióval
Feladat lezárásakor szintén megkérdezi a rendszer, hogy mennyit foglalkoztunk vele.


Rögzített időjelentések kezelése

A rögzített időjelentések megtekintése és az arra jogosult jelentések módosítására, törlésére a feladat adatlap "Activity" szekciójának "Work log" fülén van mód.


Feladatok összekötése (Link) 

Feladatokat nem csak issue-subtask alárendelésként tudjuk egymáshoz kapcsolni, hanem egymás mellé is tudjuk rendelni őket (issue-issue szinten), a "Link" funkcióval, ami a feladat akciók között érhető el.

Lehetőség van Confluence lappal való összekötésre is (a rendszer keresést is biztosít ehhez), ami pl. a követelmények vagy agilis backlog elemek és azok részletes wiki leírása között képes megfelelő kapcsolatot teremteni.


Feladat keresés

A JIRA kifinomult kereső motorral rendelkezik annak érdekében, hogy a feladatok között hatékonyan tudjuk keresni. Kereshetünk több projekt mentén, komponensekre, verziókra szűrve, de akár pl. időjelentés rekordok alapján is. A keresési beállításokat, szűrési paramétereket el tudjuk menteni a későbbi ismételés érdekében.

Gyorskereső 

A gyorskeresőt az alábbi helyzetekben használhatjuk.
A gyorskereső billentyűparancsa: "/".


Egyszerű kereső 

Az egyszerű kereső az "Issues" menüpont alatt található "Search for Issues" funkció segítségével érhető el.


Szabad szöveges keresés

A gyorskeresőbe beírt szöveg előfordulását a JIRA keresőmotorja az alábbi feladatmezők valamelyikében vizsgálja:

  • Megnevezés (Summary)
  • Leírás (Description)
  • Megjegyzések (Comments)



Keresés mentés (szűrő)


A JIRA rendszer szerteágazó keresési lehetőségeit tovább finomítja a keresési feltételek mentésének lehetősége (ez a feladatszűrő vagy szűrő). A szűrők segítségével definiált keresési módokat később újra le tudjuk futtatni.


A szűrők kapcsán lehetőségünk van:
a találati lista a feladat böngészőben jelenik meg, ahol a feladatok részletei megtekinthetők, különböző formában exportálhatók (RSS, Excel, stb.)
a keresés eredményét megjeleníthetjük riportként is
a keresést kitehetjük a főoldalra egy adott területre, mint dashboard Gadget
a szűrőket megoszthatjuk a többiekkel
megjelölhetjük mások megosztott szűrőit kedvencként
a keresési eredményeket ütemezetten, emailben elküldi a rendszer nekünk, amennyibenn szeretnénk


Keresés mentés szűrőként

A keresési feltételeket a feladatböngésző bal oldal sávjának tetején, az "Edit" fülön található "Save it as a filter" link-re kattintva menthetjük.
A mentéshez meg kell adjuk a szűrő nevét, mint kötelező adatot.

A szűrőt megoszthatjuk másokkal is (több megosztási feltételt is adhatunk):
Mindenki által elérhető (Everyone)
Adott felhasználói csoport (user group) által elérhető  
Adott projekt(ek) vagy projekt szerepkörök (pl. adott projekt admin csoport tagjai) által elérhető


Szűrők kezelése

A korábban mentett szűrőket az "Issues" menüpontból érjük el: "Manage filters" opcióra kattintva.

Másik mód a szűrők kezelésére, hogy a feladat böngésze "Manage" fülére kattintunk.
Ezt követően a szűrő kezelő oldalra jutunk, ahol
egyrészt módosítani, törölni tudjuk a saját szűrőinket
másrészt elérjük a velünk megosztott szűrőket, amelyek ütemezett futtatására fel tudunk iratkozni (Subscribe).



Tanfolyam:





Minta Link:

 https://mierdekel.atlassian.net/

Megjegyzések