Ugrás a fő tartalomra

A Végrehajtás 7 Titkosakadálya!

 

Miért Nem Sikerül, Amit Elterveztünk? A Végrehajtás 7 Titkosakadálya!



Mindenki szeret tervezni. Elkezdeni egy szuper iskolai projektet, elhatározni, hogy rendet teszünk a szobánkban, vagy megálmodni egy nagy céget. 

De miért van az, hogy sok nagyszerű terv végül kudarcba fullad?

A titok a Végrehajtás (más szóval a megvalósítás) nehézségeiben rejlik. 


Az alábbi 7 akadály az, ami a leggyakrabban gátolja, hogy a tervekből valóság legyen. 

Ha ezeket felismered, garantáltan sikeresebb leszel!


A 7 Legfontosabb Akadály a Siker Útján

A képen látható pontokat egyszerű nyelvre fordítva és példákkal illusztrálva nézzük meg, miért áll meg a munka.

1. Akadály: Nincs Tiszta Cél és Útmutató (Lack of Clear Vision and Strategy)

Mi a probléma?

Ha egy csapat (például egy osztály) elindul valahová, de senki sem tudja pontosan, hogy hová, akkor mi történik? Mindenki más irányba indul el! Ha nincs világos elképzelés (vízió) arról, hogy hová akarunk eljutni, és nincs terv (stratégia) arról, hogy hogyan, akkor a munkatársak vagy csapattagok nem fognak tudni együtt, egy célért dolgozni.

Egyszerű példa:

Képzeld el, hogy a tanár azt mondja: "Készítsünk egy szuper bemutatót a természetvédelemről!" De nem mondja meg, hogy az pontosan milyen részekből álljon, vagy hogy mikor kell elkészülni.

Eredmény: Béla a fákról rajzol, Anna a madarakról olvas, Pista pedig csak nézelődik. A projekt a végén egy nagy, össze nem illő káosz lesz.

2. Akadály: Rossz Beszéd, Rossz Üzenet (Ineffective Communication)

Mi a probléma?

Van egy szuper terv, de az csak a "főnök" fejében létezik, vagy csak egy e-mailben van elrejtve, amit senki sem olvas el. Ha egy nagyszerű stratégiát nem mondunk el világosan, érthetően és sokat a körülöttünk lévőknek, olyan, mintha nem is lenne tervünk.

Egyszerű példa:

A projektvezető (a csapatkapitány) kitalálja, hogy a plakátot kizárólag kék és sárga színekkel kell elkészíteni, mert azok a cég (iskola) színei. De ezt csak a legjobb barátjának súgta el, nem mondta el az egész csapatnak egy megbeszélésen.

Eredmény: A csapat fele pirossal és zölddel dolgozik. A végén veszekedés lesz, és újra kell kezdeni a munkát.

3. Akadály: Nem Adunk Eszközt a Fontoshoz (Inadequate Resource Allocation)

Mi a probléma?

Az "erőforrások" nem csak pénzt jelentenek, hanem időt, embereket és eszközöket is! Ha a legfontosabb feladatokhoz nem rendeljük hozzá a legjobb embereket vagy a legtöbb időt, akkor a végeredmény gyenge lesz.

Egyszerű példa:

Egy csapat bemutatót készít. A legfontosabb feladat a 3D-s modell megépítése, ami nagyon nehéz és sok időt igényel. Ehelyett a csapat a leghosszabb idejét a betűk színezésére fordítja, ami nem olyan fontos. Ráadásul a legjobb "építész" csapattag éppen azt a feladatot kapja, hogy menjen el kávét venni.

Eredmény: Elvész az idő és a fókusz, a legfontosabb feladat pedig elmarad.

4. Akadály: "Én Ezt Mindig Máshogy Csináltam!" (Resistance to Change)

Mi a probléma?

Az emberek hozzászoknak a dolgokhoz. Ha hirtelen új szabályokat vagy új módszereket vezetünk be (változás), és nem kérdezzük meg az embereket, vagy nem magyarázzuk el nekik, hogy miért jó ez nekik, akkor ellenállni fognak.

Egyszerű példa:

A tanár úgy dönt, hogy mától kezdve a házi feladatot egy új, vicces online felületen kell beadni, nem a füzetbe kell írni. A diákok egy része nem szeretné használni az új felületet, mert kényelmesebb volt a füzet, ezért nem használják, vagy lassítják az új rendszer bevezetését.

Eredmény: A változás megbukik, mert az emberek "ellentartanak", és nem akarnak megmozdulni.

5. Akadály: A Kapus Nem Mer Kapni (No Management Empowerment)

Mi a probléma?

A csapatvezetőknek vagy "főnököknek" bátornak, tapasztaltnak és magabiztosnak kell lenniük. Emellett felhatalmazásra, azaz engedélyre van szükségük ahhoz, hogy kisebb döntéseket gyorsan és önállóan meghozzanak. Ha egy vezető fél a felelősségtől, vagy mindig meg kell kérdeznie a saját főnökét, az lelassítja az egész munkát.

Egyszerű példa:

A csapatkapitánynak el kell döntenie, hogy vegyen-e még egy kartont a projekt díszítéséhez, mert az elfogyott. Mivel a tanár azt mondta, "ne költsenek túl sokat", a kapitány nem mer önállóan dönteni, és megvárja a tanárt.

Eredmény: Két óra munkaidő telik el, ahelyett, hogy a vezető 5 perc alatt döntött volna, és már rég dolgoznának.

6. Akadály: Senki Sem Felelős (Lack of Accountability)

Mi a probléma?

Ha nincs rendszeres ellenőrzés (follow-up), akkor senki sem fog felelősséget vállalni a hibáiért. Ha egy rossz teljesítménynek nincs következménye (például nem kapunk érte rossz jegyet, vagy nem kell kijavítani), akkor az emberek legközelebb is hanyagok lesznek.

Egyszerű példa:

Peti elfelejtette megcsinálni a ráeső részt a bemutatóból. A határidő lejárt, de senki sem ellenőrzi. A projekt rossz, de Petinek semmi baja nem esik belőle.

Eredmény: Legközelebb is elfelejti, sőt, a többiek is azt fogják gondolni: "Minek dolgozzak én keményen, ha Peti lazsálhatott?" Elvész az elszámoltathatóság, és a csapatmunka szétesik.

7. Akadály: Csak Reménykedünk, Hogy Nem Lesz Baj (No Planning or Risk Management)

Mi a probléma?

A munka során előre kell gondolkodni. Mi történik, ha elromlik a számítógép? Mi történik, ha megbetegszik a csapat legjobb tagja? Ha ezeket a "rossz dolgokat" (kockázatokat) nem tervezzük meg előre, és nincs B-tervünk, akkor egy váratlan probléma bedöntheti az egész projektet.

Egyszerű példa:

Elmegyünk kirándulni, de nem nézzük meg az időjárás-jelentést, és nem viszünk esernyőt (ez a kockázat elhanyagolása). Aztán jön egy hirtelen vihar. Mivel nem terveztük meg, mi van, ha esik (kockázatkezelés), a kirándulás ahelyett, hogy élvezetes lett volna, egy vizes katasztrófa lesz.

Eredmény: Az előkészületek hiánya miatt egy kisebb probléma is hatalmas gondot okoz.


Összehasonlító Összefoglaló Táblázat

Ez a táblázat segít gyorsan áttekinteni a 7 akadály lényegét, a hozzájuk tartozó problémát és a megoldás felé vezető első lépést.

SorszámAkadály MegnevezéseMiért Bukik El a Terv?Hogyan Javítsd Ki (Mi a Megoldás)?
1.Tiszta Jövőkép HiányaA munkatársak nem tudják, merre tartanak, ezért mindenki másfelé húz.Mondd el 100-szor a célt! Legyen világos a küldetés, a cél.
2.Hatástalan KommunikációA terv megszületik, de senki sem kapja meg az információt, vagy nem érti azt.Beszélj róla folyamatosan! Biztosítsd, hogy mindenki megértse a tervet.
3.Nem Megfelelő ErőforrásAz időt, pénzt és embereket a kevésbé fontos dolgokra pazaroljuk.Fókuszálj a fontosra! A legjobb eszközöket add a legfontosabb feladatokhoz.
4.Ellenállás a VáltozássalAz emberek félnek az újdonságoktól, ha nem kérdezik meg őket.Vond be az embereket! Kérdezd meg a véleményüket a változások előtt.
5.Vezetői Felhatalmazás HiányaA vezetők nem mernek vagy nem tudnak dönteni a kis dolgokban.Adj engedélyt a döntésre! A vezetők kapjanak felhatalmazást a gyors cselekvéshez.
6.Elszámoltathatóság HiányaNincs ellenőrzés, és a hibáknak nincs következménye.Ellenőrizz rendszeresen! Kövesd nyomon a haladást, és tegyél következményt a rossz teljesítményhez.
7.Kockázatkezelés HiányaNem gondolunk előre a lehetséges problémákra (B-terv).Készülj a rosszra! Legyen terved arra az esetre is, ha valami nem a terv szerint alakul.




Megjegyzések