William Ouchi és a Z - elmélet
A szervezeti kultúrán
keresztüli megközelítés egyik kiemelhető felfogása William Ouchi nevéhez fűződik. Ouchi az 1980-as évek elején kezdte
népszerűsíteni saját kutatása eredményeit,
amelyeket az ún. „Z” elméletében foglalt össze. Kutatásában a „nyugati”
(amerikai) és a japán menedzsmentmódszerek és –gyakorlat különbségeit
vizsgálta. Megfigyelései alapján olyan rugalmas vezetési magatartást javasol a
sikerre és a versenyképesség megőrzésére „éhes” menedzsment számára, amely
hatékonyan egyesíti a japán és az amerikai „vezetési modell” erősségeit, de
emellett nem feltétlenül a profitmaximumot, hanem a társadalmi célkitűzések
megvalósítását tartja elsődleges célnak.
A „Z” elmélet hangsúlyozott elemei:
-
hosszabb távú (tartós) foglalkoztatás és gondoskodás az alkalmazottakról,
-
a személyzetfejlesztés rotációs („többszakmás”
előmeneteli) rendszerének alkalmazása a káderfejlesztésben, minősítésen alapuló
lassúbb előléptetés,
-
kollektív részvételen alapuló (participatív),
konszenzuális döntéshozatal, de egyéni végső felelősség mellett,
-
kölcsönös bizalom, összehangoltság,
együttműködés, azaz a személyes kapcsolatok elsődlegessége a bürokratikus
koordináció helyett (következmény: erős szinergiahatás érvényesül),
-
a kontrollmechanizmusok kialakításánál közbenső
megoldásra kell törekedni. Együtt, egymást kiegészítve és egyensúlyban
jelenjenek meg az explicit (egyértelmű, és világos, objektív és racionális) és
az implicit (hallgatólagos, szubjektív) elemek az ellenőrzési folyamatokban.
-
A szervezetben ténylegesen megvalósuló kontroll
a piaci, a bürokratikus és a klán kontrollmechanizmusok kapcsolataként alakul
ki, arányuk a tevékenység jellemzőinek függvénye.
-
A vezetés minősége az üzleti siker titka
A Thomas J. Peters és Robert H. Waterman által, az 1980-as
évek közepén megfogalmazott gondolat, miszerint „A vezetés kiválósága = üzleti siker” szintén egy – a vállalat kultúrájához kapcsolódó –
újszerű felfogása a vezetés „tudományának”. Sikeres vállalatok menedzsmentjét
vizsgálva azt tapasztalták, ill. arra a következtetésre jutottak, hogy azonosíthatók
olyan sajátos tulajdonságok, amelyek a kiváló vállalatokra (és vezetőikre)
jellemzőek.
A cselekvés elsőbbsége
Rugalmas (gyors cselekvésre kész, a „próbáld meg, csináld meg” alapelvre épülő),
kísérletező szervezetre van szükség, amely informális és nyitott kommunikációs
hálózatként működik. A „kísérletezés”-nek a szervezeti tanulást kell
szolgálnia. („Tanulj a próbálkozásokból!”) Ad hoc jellegű problémafeltáró és
-megoldó teamek (módszerek) alkalmazása a jellemző, azaz egy adott fontos
probléma megoldására mindig a megfelelő
emberekből álló rögtönzött ’feladatcsoportot’ kell összehozni. A vállalat kreatív
képességének („intelligenciájának”) kihasználása és fejlesztése a siker egyik
forrása.
Szoros kapcsolat a
vevőkkel
A vállalat célkitűzéseinek egyik sarkalatos pontja az, hogy mindig
a vevőnek nyújtandó értékre kell koncentrálni a piaci siker érdekében. Ehhez
szoros kapcsolatot kell kiépíteni velük, és ezt megőrizve tanulni tőlük, azaz azoktól
a vevőktől, akiket kiszolgálnak.
A vevőközpontúság szinte mindig minőségközpontúsággal jár
együtt. (Kiváló termék és a vevő megkülönböztetett minőségi kiszolgálása.)
Önállóság és
vállalkozó-szellem
A kiváló vállalatok innovatív képességük megőrzésére,
fejlesztésére törekednek, kis létszámú, lázasan tevékenykedő, újító ún.
„zseniműhelyeket” tartanak fenn. Az ún. „termékhősök” mögött álló rendszerek biztosítják azt a (vállalati
kultúrán belüli) értékrendszert, amely bátorítja az ötleteket, a versengést,
a szabad kísérletezést, a kötetlen kommunikációt, és elfogadja a kudarcot is.
Az emberi tényezőre
alapozott termelékenység A kiválók vállalatfilozófiájában állandó és
következetes vezérelv: az egyénnel szemben megnyilvánuló „felnőtt” szemlélet,
azaz a tisztelet és bizalom. Emellett az emberi tényező és a termelékenység
szétválaszthatatlanságának felismerése, a jó teljesítmény kiemelkedő megbecsülése
vezet az átlagalkalmazott elkötelezettségéhez és identifikációjához.
Maradj a kaptafánál
Csak
olyan üzleti vállalkozásokba fogj, amely valamilyen értelemben a vállalat
alapvető szakértelmére, erősségére támaszkodhat. A kiváló vállalatok nem változtatják meg az anyavállalat karakterét. „Kis halakra”
irányuló akvizícióikat is úgy vezetik le, hogy az új „üzleti erő” természetes
csatornákon áramoljon be (diffúzió) a nagyvállalat vérkeringésébe.
Élő értékrendek
Az
alkalmazottak „lelkesítése”, az informális kommunikáció biztosítása, az emberek
segítése abban, hogy munkájukat „közös ügy”-nek tekintsék a menedzsment egyik
alapfeladata. Egy szervezet alapvető filozófiája (értékrendszere = szelleme,
hajtóereje) fontosabb meghatározója a sikernek, mint a technológiai vagy
gazdasági ereje. Az emberek hite a vállalati célokban, és hűségük ennek
szolgálatába állítva nélkülözhetetlen tényező. Az értékhez való kötődéshez
(hűség) alapvető meggyőződésekre van
szükség, és ez jellemzi is a kiváló vállalatokat.
Ilyen „meggyőződések”, pl.:
- ők a legjobbak,
- a siker, a gazdasági növekedés és nyereség csak
csúcsszínvonalú minőséggel és kiszolgálással érhető el,
- ehhez nagyon fontos az ember, mint egyén tevékenysége,
újító szelleme, precizitása (tökéletes ’aprómunka’)
Egyszerű forma,
kisszámú központi stáb
Mivel az emberi természet alapkövetelménye, hogy a
dolgokat minél egyszerűbben kezelje, a vállalatoknak meg kell találni ehhez az
alapvető egyszerűségre törekvő szervezeti formát. A központi irányító stáb szűkítése, termékdivíziók, feladatcsoportok, vállalkozói központok kialakítása,
a divíziók közötti munkaerő és profil mozgás megvalósítása ezt szolgálja.
Szigorú és engedékeny
vezetés
E stílus a központi vezetés, szigorú kontroll és a maximális fokú
egyéni önállóság (vállalkozó, újító szellem) követelményeit igyekszik összehangolni.
A kiváló vállalatok a bizalom alapján és az élő értékrendszeren (minőség,
innováció, informalitás, vevőközpontúság, emberi tényező) keresztül valósítják
ezt meg. Tehát a fegyelem, a pontosan ismert követelményrendszer adja meg az
embereknek az önbizalmat a kísérletezésre, és nyújtja azt a vállalati keretet,
amelyben rutinszerűen kel életre a gyakorlati önállóság, a kezdeményezés, az
egyes vevőre szabott szolgáltatás.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése