Gordon a konfliktusmegoldó kommunikáció során az
ún. én-üzeneteket ajánlja, mivel a te-közlés mindig minősítő, és lezárja a
kommunikációt.
Az én-üzenet nyíltan kifejezi a probléma pedagógus részéről való
megélését, vállalását. Az én-üzenet leírja, hogy a közlő hogy érzi magát
egy-egy viselkedéssel kapcsolatban.
Ez soha nem minősítő jellegű. Az én-üzenet
sajátos eszköz annak kifejezésére, hogy a beszélő miként viszonyul az adott
problémához.
Ebben a formában tudatni lehet a másik személlyel, hogy ő mit
érez az adott helyzetben anélkül, hogy szavai vádló, fenyegető jelleget
kapnának, vagy sértő élük lenne. Az én-nyelv alkalmazásával megelőzhető,
hogy a másik fél védekezésre kényszerüljön, ugyanakkor mód van a
saját szándék világos, egyértelmű közlésére.
Ennek alapján az én-üzenetek
az asszertív (önérvényesítő) viselkedésnek hasznos eszközei.
Konfliktus- és problémahelyzetben az én-üzenetnek
tartalmaznia kell a zavaró viselkedés pontos leírását, valamint a fogadó fél
érzelmi állapotának hiteles megjelölését. Minél konkrétabban fogalmazzuk meg a
viselkedést, annál hatékonyabb a kommunikáció. Konfliktus esetén általában
valamelyik fél (a pedagógus, vagy a diák) győz. Gordon szerint szükséges lenne
az a lehetőség, hogy egyik fél se veszítsen, vagyis mindkét fél győztesen
kerüljön ki a problémahelyzetből. Ezt vereségmentes
konfliktuskezelésnek (győztes-győztes módszer) nevezte el.
Én üzenetek (mit is érzek, hogyan is gondolok a problémáról) fajtái
·
Önfeltáró én-üzenet
A
közlő magáról, érzelmeiről, gondolatairól, szükségleteiről beszél:
„Nagyon
fáj a torkom, és halkabban tudok csak beszélni. Húzzátok közelebb a széket
hozzám.”
„Most
szeretném, ha nem zavarnál, mert nagyon fontos dolgot csinálok.”
„Csalódott
vagyok, mert nem választottak be a csapatba.”
•
Pozitív-én üzenet
Az
én-üzenet a másik fél viselkedéséből eredő kellemes érzéseket tartalmazza:
„Nagyon
örülök, hogy gyorsan visszahoztátok a könyveket, mert így nem kések el az
értekezletről.”
„Nagyon
jó érzés volt látni azt, ahogyan a kicsikkel játszottatok.”
„Nagyon
jól esett, hogy megismert a tanárnő.”
A hatékony én-üzenetek elemei:
1.
a közlő saját érzelmeinek megfogalmazása az eset
kapcsán (minősítés, vádaskodás nélkül);
2.
a szóvá tett történés, viselkedés megfogalmazása
(tárgyszerűen);
3.
indoklás, belátható következmény, közvetlen hatás
Például:
• „Nagyon
megijedek (1.), amikor kiabálsz velem (2.), mert attól tartok, hogy haragszol
rám (3.).”
• „Aggódom
(1.), amikor későn érsz haza (2.), mert azt hiszem, hogy valami bajod történt
(3.).”
• „Haragos
voltam (1.), hogy nem hoztad vissza a könyvemet (2.), mert szükségem lett volna
rá (3.).”
Én-üzenetek megfelelő alkalmazása:
• Ha
szeretnénk valamit közölni, de nem tudjuk, hogyan tegyük, akkor az én-közlés jó
indítás lehet. Ehhez azonban célszerű előre megfogalmaznunk a mondandónkat.
• Az
én-üzenet nem üres udvariaskodás, nem felesleges bájolgás, és soha nem
tartalmaz gorombaságot, tapintatlanságot.
• Az
én-üzenet nem az utolsó szó egy adott kérdésben. Ez a formula a kommunikáció
megfelelő indítását szolgálja.
• Az
én-üzenetnek nem célja a tények megállapítása. Segítségével azt tudatjuk, hogy
hogyan érezzük magunkat és mi a szükségletünk, vagy mik az indítékaink.
A problémahelyzetek másik kulcsa az értő figyelem, vagy aktív hallgatás,
ami feltételezi az én-üzenetek adását, mellyel visszajelezzük, mit értettünk
meg a tanuló üzenetéből. Az aktív hallgatással mind verbális (szóbeli közlések, esetenként egyes szavak,
például, aha, értem stb.), mind nonverbális (gesztusok, arckifejezések) formában kifejezzük tanítványunk
közlésének megértését és elfogadását. Ezen túl ellenőrizni is tudjuk, helyesen
értettük-e a tanuló közlését.
Gordon,
Th. (1990): T. E. T. A tanári hatékonyság
fejlesztése. Gondolat Kiadó, Budapest
Megjegyzések
Megjegyzés küldése