Célmegegyezésen
alapuló vezetés (Management by Objectives)
Az MbO, amit Megegyezéses eredménycélokkal történő
vezetésnek (MEV) is neveznek, a célkitűzés
vezetői funkciót helyezi előtérbe. Az elöljárók, az alárendelt vezetők,
illetve a munkatársak külön-külön meghatározzák saját részcéljukat. Ezután
közösen egyeztetik őket (mindenki a közvetlen felettesével) és megállapodnak
azok kötelező érvényéről a munkafeladatokra és a munkamenetre vonatkozóan.
Különösen a teljesítményértékelés és –elbírálás, valamint az irreális célok
revíziója szempontjából fontos ez az eredeti közös célmegegyezés. E vezetési
koncepció (modell) fő jellemzője tehát az, hogy a vállalat munkatársai olyan
célok megvalósításán munkálkodnak, amelyeknek a kidolgozásában maguk is részt
vettek.
Delegáláson
alapuló vezetés (Management by Delegation)
Az MbD - elvet feladatátvitelen (delegálás) alapuló
vezetésnek is nevezik. Ez az elv azt hangsúlyozza, hogy milyen nagymértékben
mentesíthető a vezető a személyes befolyásolás (ráhatás) időrabló napi
funkciója alól a szervezés funkció
által. Ehhez szükséges a feladatok minél szélesebb körű, tendenciaszerű,
folyamatos átvitele a hierarchia alsó szintjeire, illetve munkatársaira (többek
között a munkaköri leírásokkal). Természetesen elengedhetetlen a feladatokhoz
tartozó kompetenciák (pl. döntési hatáskörök és jogok) és a felelősség átvitele
is. (Az MbD - elv lényegéhez tartozik azon elvárás is, hogy a munkatársakat nem
szabad az elöljáróknak egyedi megbízásokkal hatáskörükben gátolni és
demotiválni.) Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy a vezetői ellenőrzés feladata nem ruházható át, az kizárólagos
vezetői tevékenységnek minősül.
Kivételeken
alapuló vezetés (Management by Exceptions)
Az MbE, vagyis a kivételelvűségen alapuló vezetés, a döntéshozatal és az összehasonlítás
vezetési funkciókat hangsúlyozza. A munkatársaknak csak a munkafolyamatban
fellépő kivételekről kell informálniuk az elöljárókat. A munkatársak
feladataira vonatkozóan nemcsak normál esetekben, illetve normál célokat
fektetnek le, hanem megjelölik az elfogadható eltérés-tartományt is. Amennyiben ezt átlépik, a kivételes eset fennállása által
jogosulttá válnak arra, hogy bevonják a folyamatba az elöljárót. (Ez az eset
hasonlóságot mutat az MbO - hoz, de formáját tekintve a Management by
Delegation-hoz is.) Az MbE nehézségeket okozhat, ha a feladatkörök kevésbé
statikusak, inkább innovatívak, és ha kötelező az informális kommunikáció.
Motiváción
alapuló vezetés (Management by Motivation)
Ez a kifejezés nem annyira kiforrott szabályozókat,
viselkedési normákat és technikákat jelent a vezetési koncepció számára, sokkal
inkább utal arra, milyen nagy jelentősége van a sikeres teljesítményben annak,
ha a vezetők a munkafolyamatban résztvevők igényeit figyelembe veszik. A
munkával való megelégedettség és a teljesítménykészség motivációval (vagy
pontosabban motiválással) ösztönözhető. Ilyen tekintetben a beavatkozás és a tény-meghatározás funkciók igényeket figyelembe
vevő, érzékeny kialakítása fontos szerepet játszik az MbM - ben.
Eredményeken
alapuló vezetés (Management by Results)
Az eredményorientált vezetés szintén vezérlőelve lehet a
vezetőnek. Az MbO - hoz hasonlóan az MbR is erőteljesen a célkitűzés vezetési funkcióra koncentrálja a vezető cselekedeteit.
Mindazonáltal szükséges definiálni az „eredményelvárások”-at, illetve az
eredmény-megegyezések”-et is. „Results”
kifejezés az elvárt eredményhez szükséges konkrét teljesítmény-specifikációhoz
kell, hogy elvezesse a résztvevőket. Fontos viszont hogy ne fennkölt és
absztrakt célokat fogalmazzanak meg a gyors látszatmegegyezések elérése
érdekében.
Rendszerorientált
vezetés ( Management by System)
A rendszerorientált vezetés (MbS) a rendszerben való gondolkodás és a kibernetika felé tekintget.
Eszerint a vezetési helyzetekkel (alrendszerek és környezeti hatások) a
vezetési funkciókat és a vezetési folyamatot átláthatóvá, ez által
vezérelhetővé kell tenni. A vállalat mint rendszer nagyon sok alrendszerre
tagolódhat.
A leglényegesebbek, pl.:
-
termelési (szolgáltatási)
alrendszer,
-
ellátási
alrendszer (pl. beszerzés, értékesítés, szállítás, PR, stb.),
-
alkalmazkodási
alrendszer (pl. piackutatás, versenykörnyezet elemzés, stb.),
-
koordinációs
alrendszer, stb.
Az MbS - elv nyitottsága lehetővé teszi és
ösztönzi azt, hogy más Mby…-elveket is integráljon magába.
Projekteken
alapuló vezetés (Management by Projects)
A ”Manegement by Projects” az „új” projektorientált
vállalatok központi menedzsment stratégiája. A projektorientált vállalatok kis
és nagy, belső és külső, egyszeri és megismételhető projekteket valósítanak meg
annak érdekében, hogy a dinamikus vállalkozói környezet új lehetőségeit és
esélyeit kihasználhassák. A különböző projektfajták megvalósításához
differenciált projektmenedzsment-elvekre van szükség. A projektsiker
elengedhetetlen feltétele a projektek rendszeres (globális, valamennyi
rendszert magába foglaló) szemlélete és az új módszerek alkalmazása. Az MbP
többet jelent, mint csupán a projektmenedzsment-módszerek felhasználását.
Ismertetőjegye mindenek előtt:
-
áttérés a hierarchikus vonalvezetésű szervezetről a
rugalmas projektszervezetre,
-
a projektmegbízásokhoz igazodó (projektorientált) a
vezetői gondolkodás,
-
az eredményorientáltság (MbR), a projektkultúra
kifejlesztése és ápolása.
(Többek között még közigazgatási szervezetek is próbálkoznak
„közigazgatási menedzsment by Project”-tel; dicséretes kísérletek folynak ezen
a téren minden strukturális és jogi nehézségek ellenére.)
Részvételi
vezetés (Management by Participation)
Az új technológiák, a vállalati tevékenység összetettségének
növekedése, a munkaerő kvalifikáltságának összetételének változása és
érdekérvényesítő képességük erősödése a technikai, gazdasági szempontokkal
szinte egyenrangúvá tette a vezetésben is a szociális folyamatokat. A vállalatvezetés
– a motiváció és hatalomelméleti kutatók tanácsára és saját tapasztalataiból –
megértette, hogy az alárendeltek
részvétele a vezetésben a „rendszerre” nézve kedvező lehet. A részvétel
„olyan követelmény a vállalati szervezetekkel szemben, amelynek megvalósítása
az információkhoz és a döntéshozáshoz való hozzáférést jelenti”.
-
A figyelem középpontjában elsősorban a közvetlen
részvételi formák állnak. Ezen belül, pl.:
-
vezetési tevékenységek delegálása,
-
az alárendeltek bevonása a döntéshozatalba,
-
az alárendeltek által megvitatott és elfogadott
javaslatok figyelembevétele,
-
információk eljuttatása az alárendeltekhez, stb.
A részvételi vezetés jelentőségét elsősorban annak
pozitív hatásaival magyarázzák, miszerint az javítja a motiváltságot, a
teljesítményt és az elégedettséget.
Generációk:
A Veteránok : 1920 és 1939 között születettek, (19 év)
A Baby Boom-korszak 1940 és 1959 között születtek. (19 év)
Az X generációhoz az 1960 és 1979 között születettek. (19 év)
Az Y generációba az 1980 és 1995 között, (15 év)
A Z generációba pedig az 1996 és 2007 között születetteket (11 év)
Az alfa generáció tagjai 2007 után születtek. (12 év 2019 évre vonatkoztatva)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése