Ugrás a fő tartalomra

Üzleti elemző / IT rendszer szervező alapok információ gyűjtés

Még az agilitásra átállás előtt is fontos a cél mellé az optimális folyamat és csapat összerakása, hatékony munka folyamat működtetése.

Hogyan fogjunk hozzá?



Feladatok: 
- Kezdeti Scope kijelölése.
- Mérhető célok meghatározása
- kockázat elemzés (Készen áll a bevezetésre)
- Beruházás gazdaságossági vizsgálatok elkészítése
- Koncepcióterv és megvalósíthatósági tanulmány
- Projekt megtervezése: Ki mit fog csinálni (staffing), ki kinek mikor számol be, …



Felmérési fázis:
- Üzleti igényfelmérés
    -- Interjú és workshop összefoglalók, Üzleti igény specifikáció, Üzleti adatszótár, Észrevételek az üzleti igényfelmérések során
- Forrásrendszer felmérés és adatprofilozás
   -- Adatprofilozási , adatminőségi észrevételek,  interfész specifikációk (hogyan, mikor fogjuk elérni a forrásrendszereket,   hogyan válogatjuk le őket, …), adatfolyam diagram (mi honnan jön, hova megy (stage, pre stage, business meta), adatmennyiség becslések.
- IT igényfelmérés
- Üzleti adatszótár elkészítése
-  Egyéb leszállítandók: Részletes projektterv, felülvizsgált scope, névkonvenciók



Jogosultság kezelés:
- Jogosultság kezelés kidolgozása
- proxi user, rolok, ..



Modell kialakítása
- Logikai adatmodell elkészítése
- Forrás-cél összerendelések elkészítése (mapping)
- Fizikai adatmodell elkészítése
- Attribútumok és measure-ök listája



Betöltők (MAP) specifikálása, elkészítése:
- Adattárház egyszeri feltöltése (ősfeltöltés)
- Adattárház napi töltésének megvalósítása



Adatprofilozási , adatminőségi észrevételek,  interfész specifikációk (hogyan, mikor fogjuk elérni a forrásrendszereket, hogyan válogatjuk le őket, …),
adatfolyam diagram (mi honnan jön, hova megy (stage, pre stage, business meta), adatmennyiség becslések.


Fejlesztési módszertanok, szabályok és alkalmazott névkonvenciók használatáról már munka a legelején meg kell állapodni és ehhez következetesen tartani kell magunkat.

Ezeknek a megállapodások elsősorban üzemeltetési fázisban lesznek fontosak. A objektumok, objektum kapcsolatok, megkötések és ezek hatása naplók, szerver logok-ban jelentkeznek, ugyanis a névkonvencióknak megfelelő megnevezéseinket tartalmazzák majd.

Ha a névkonvenciók beszédesek, akkor a betöltési logok-at, hiba üzeneteket olvasva gyorsan összeáll a kép, hogy hol kell keresni a hiba okát.

Ha nem jók, vagy nem konzekvensek akkor nagyon nehéz belőlük dolgozni.



Dokumentációk: 
- Ősfeltöltés módszertana, tapasztalatai, adatbetöltők és a betöltési folyamat dokumentálása, adattisztítás módszertana, ..



Kimenet / Riportok felmérése 
- Riportok, riport minták (template-ek) elkészítése, időzített futtatásának, jogosultság kezelésük megoldása
- BI portál megtervezése és elkészítése
- Riportok felmérésének eredménye (Címe, alcíme, mi található soron, oszlopon, lapozó területen, …)
- Riport templétek, arculati kézikönyv, Rirport- tárolt eljárás összerendelések,



Éles üzembe állítás:
- Tesztelés: adatok, működés, teljesítmény
- Tesztelés módszertana, teszt esetek, teszt riportot és szkriptek, a tesztelés eredménye
- ..
- Élesbe állás, stabilizáció, utó gondozás
- Oktatás,  Oktatási anyagok (üzemeltetői, felhasználói)
- Dokumentációk: Élesbe állítási kézikönyv (hogyan térünk át a tesztről az élesre) üzemeltetői dokumentációk (mentés -  visszaállítási terv, karbantartási terv, …)
 Az újonnan keletkező DWHD-s és adatpiaci táblákat adatkörhöz kell rendelni. Adatkörnek egy üzleti szempontból összetartozó táblahalmazt nevezünk
Ezek az objektumok a repository-ban csak tervként, metaadatként léteznek. Innen telepíthetőek a fizikai adatbázisba (deploy-művelet).



 Metaadat kezelés
Az adattárház metaadat-szótára kulcsfontosságú a használhatósága és a hatékonysága szempontjából.
Fontos ezért, hogy kialakításuk jól átgondoltan, esetleg megfelelő formalizmusok használatával történjen.
Fontos még az általános használhatóság, a könnyen illeszthetőség feltétele is más rendszerekhez,
valamint lehetőség szerint a minél teljesebb elfogadottság, a nagy piaci szereplők meggyőzése a metaadatkezelő szabvány használatáról, így az egységesítés.



Jó kérdések DWH:
 Milyen problémák megoldását várod az adattárháztól
 Mi az a hajtóerő, vagy üzleti probléma amit miatt adattárházat szeretnél?
 Mikor neveznéd sikeresnek a projektet?
 Mi ami miatt megnőnek a válaszidők?
 Miért vannak  egymást átfedő lekérdezés igények?



Elvárások (folyamatos pontosítás):
- Kellően gyors
- Elvárhatóan pontos
- Megbízható
- Felhasználóbarát
90%-ka fusson le 10 másodpercen belül
50-60 riport előállítása, priorizálása
A riportok álljanak elő a betöltés napján reggel 9-ig
Munkanapokon 9-19-ig terjedő időszakban 90 %-os rendelkezésre állás
önállóan (az IT támogatása nélkül) legyenek képesek előállítani a riportokba




A forrás rendszerek felmérése:
Derüljön ki mihamarabb, hogy egyáltalán elérhető-e az adat: Pl jogi korlátok, szervezeti korlátok (nem kapunk jogosultságot hozzá)
Tudjuk azt, hogy mekkora adatmennyiséggel/adatmennyiség növekedéssel kell majd számolnunk



   Bevezető, tisztázó kérdések
 Mi a projekt célja,
 hol tartunk most,
 minek jöttünk ide,
 mi az én feladatom,
 mit várok el tőle,
 milyen előnnyel jár NEKI a bevezetés, ….
- első fázis feladatait,
- első fázisból kimaradó feladatokat.



 Célzott kérdések az adatok áramlásával kapcsolatban:
kitől kap,
kinek ad,
hogyan szerez információt,
milyen riportokat használ,
mivel elégedetlen,
min változtatna, s ha bekövetkezne ez a változás akkor az milyen hasznot hozna a szervezetnek,
mitől szenved legjobban,
hol van az információáramlás szűk keresztmetszete, …





Résztvevők felé nagyon fontos a lezáró kérdés:
Ön szerint mikor lesz sikeres a projekt (mérhető kell)



A riport lista összegyűjtési szempontok:
Riport neve, Leírása, Prioritás,
Mintafájl neve,
Mintafájl munkalapja,
Periodicitás,
Forrás (feltételezett),
Ki készíti,
Ki kapja,
Terület (Szervezeti egység, adatkör, kategória...)



 A kész riportokat dokumentáljuk le és ezeket is foglaljuk bele:
 Ki,
 mikor,
 milyen riportot,
 milyen paraméterekkel kért az IT-től
 Mennyi idő volt a riport előállítási ideje



Egyéb kérdések: 
Mit használnak a versenytársak, milyen szakember van hozzá, vállalati szabvány mit mond.



Tudni kell mi a fontos, mi az ami közelebb visz a cél eléréséhez. 



Csapatépítő hozzáállás: 
tisztázza a célokat és definiálja a csapattagok szerepét, eloszlassa a félelmeket, … 
Hívjuk meg a hajóra és valószínűleg nem fogja elsüllyeszteni
Elérhető a kompetencia? 
Hány nap alatt válaszolnak a kérdésekre átlagosan? 




Adatokat meg kell tisztítani  betöltés előtt és ellenőrizni kell a jóságot
Új mezők felvétele (pl. elemzéshez szükséges csoportosítások) 
 Táblák időpecséttel történő ellátása 
 Korábbi manuális adatbevitelek automatizálása (pl. árfolyamok) 
  Számítsunk-e megtérülést az adattárház vagy BI bevezetés előtt?  (ROI : Return on Investment a befektetés megtérülésének mutatója. )
  


  
Eredményesség felmérő kérdések:
 Mit jelentene az üzleti területednek, ha hamarabb tudnád, hogy …? 
 Mi lenne, ha képes lennél kimutatni…? 
 Mennyit érne meg, ha … ?    

  Ennyit bukunk havonta amíg el nem készül az adattárház.  Ugyanaz a szám, de más az optikája 



Eszközrendszer:
  Státusz riportok, Feljegyzések, emlékeztetők, Problémák nyomon követése (Issue list, To do list), Változáskérők (change request), Hibakövetési rendszer 
  


Megbeszélés tematika:
- Hogy állunk a projekttervhez képest? 
- Milyen feladatokat teljesítettünk, milyen feladatok következnek, milyen készültségi szinten állnak az egyes feladatok 
- Milyen kockázatok veszélyeztetik a határidőket 
- Milyen problémákat oldottunk meg, milyen problémák merültek fel és azokat kinek mikorra kell megoldania, milyen problémák vannak még mindig nyitva, … 



Emlékeztető = jegyzőkönyv: 
Ki, mikor, mit mondott, mit vállalt, kik voltak jelen a megbeszélésen, stb. 



Issue Lista 
- Felmerült problémák gyűjtőhelye: Adathibák, telepítési kérések 
 ToDo és Issue ugyanaz. Vezessük egy helyen 
 Cégsztenderdek, policy-k begyűjtése (dokumentációs, …) 




Élesbe állás előtti tesztek (Tematika)  összeállítása
- Relációs adattárház tesztelése 
- OLAP adatbázis tesztje 
- Adatbetöltési (ETL) folyamatok 
- Adatminőség és adatteljesség vizsgálat 
- Adatbiztonság tesztelése 
- Klienskörnyezet tesztelése 



 Minimális elvárások felmérése:
 Legyen azonos a collation az összes adatbázison belül 
- Backup legyen külön drive-on 
- Adatbázis fájlok mérete legyen fix (15 GB) 



 Adatpiac OLAP teszt
- Aggregációk száma 
- Distinct count measure legyen külön measure group-ban 
- Non Empty behavior 
- Számformázás legyen beállítva 
- Legyenek helyesed definiálva az attribútum relációk 
- 1 kódhoz egy megnevezés tartozzon 
- Measure overflow teszt!!! 




Az ETL folymat és adat validációs teszt:
- Betöltő specifikus tesztek 
- Naplózva van a betöltő? 
- Külsőleg vannak konfigurálva a betöltők 
- Hibaágak be vannak kötve 
- ETL specifikus ellenőrzések 
- Kitöltöttség tesztek (hol találunk null értékeket?) 
- Min RowstartDate  <> alapért., Max RowEndDate <> alapért. 
- RowstartDate = RowEndDate 
- Forrás és cél adattípus mapping: pl. hány olyan oszlop van, ahol a cél adattípusa kisebb mint a forrás? 



Az adatminőség teszt:
Meg kell profilozni az adattárházat (Statisztikai számításokat kell futtatni az adatokon). Pl. oszloponként a kitöltöttség (Null elemek száma), min, max értékek száma, összes elem száma, különböző elemek száma, ISMERETELEN elemek száma (!) 
- Ezt többször le kell futtatni és nézni, hogy nem kezdenek el elmászni valahol az értékek 
- Adatteljesség. Ellenőrizni kell, hogy hány rendelés van a forrásban, hány az adattárházban, … hogy megállapíthassuk: minden átjött a forrásrendszerből 
- TempDB legyen külön lemezen 
- Recovery model legyen simple 



Az adatbiztonság elvárások:
- Authentikációs mód ne legyen mixed 
- Password policy (üres jelszó az SA felhasználónak) 
- Kiknek a nevében futnak a szervizek 
- Hogyan férnek hozzá a felhasználók relációs és többdimenziós adatbázisok adataihoz, a riportokhoz, … 




Üzleti felhasználói tesztek kezelése:
 Az üzleti felhasználó veszi át az adattárházat. Ellenőrizniük kell a számokat, a mutatók számítását, a riportokat.  
- A tesztelés során talált hibákat össze kell gyűjtenünk és ehhez ki kell alakítani egy hibakövetési rendszert: Excel, külön program, helpdesk rendszer 
- Mit kell feljegyezni: hiba sorszáma, hiba leírása, Terület (betöltési, OLAP, …), Objektum (tábla, kocka, riport, …neve), Prioritás, Státusz, keletkezés dátuma, Lezárás dátuma, Ki jelezte, Ki a felelős a megoldásért, Megjegyzés 




 Változások követése, verziózás megtervezése 
- Ha eddig nem tettük meg, akkor legkésőbb most ki kell alakítanunk egy rendszer, ahol az adattárház változásait (új fejlesztések, módosítások) nyomon követjük 
- Ha eddig nem készültünk a teszt és éles szerverek közti átmenetek megoldására, akkor most itt az idő felkészülni erre is 



Felhasználók monitorozása/beszámolásnál: (mindig legyen néhány minősítő szó a felhasználókról) 
- 1. jelentés szolgáltatók: Viselkedésük kiszámítható. Heti rendszerességgel ugyanazokat a lekérdezéseket futtatják 
- 2. Felfedezők: Kiszámíthatatlan a viselkedésük. Hetekig nem használják a rendszert, majd egy nap szétterhelik. Ők a heurisztikus keresők. Mintákat keresnek. Ha találnak valamit akkor új keresést indítanak.




 Azonosítani kell a kulcsfelhasználókat: 
- Ők fogják tudni megmondani, hogy mi legyen a következő elemzési terület. (Elmesélni G. Gábor példáját) 
- Az ő kritikáikat nagyon komolyan kell venni. 
- Ő hozzájuk kell irányítani a felhasználókat tanulni. 




Adatminőség folyamatos monitorozása 
- Ugyanúgy meg kell profiloznunk az adattárházat, ahogy a forrásrendszerekkel tettük.   
- Ugyanazokat a teszteket, amelyeket az átvétel időszakában futtattunk, le kell futtatni rendszeresen





Megjegyzések