Ugrás a fő tartalomra

Üzleti elemző/IT rendszer szervező alapok + BABOK

Úzleti elemző / Business Analyst (BA) szerepe:
Feladata, hogy az üzleti igények azonosításával, meghatározásával segítse azok megoldásra való leképezését.

A BA egy hidat képez a szervezet, a szponzor, az érdekeltek és a projekt megvalósító csapat között, gondoskodik arról, hogy a projekt végeredménye teljesítse az üzleti elvárásokat.

  - A BA egy nagyon sokrétű szerep, még projektenként is változhat, pl. a projekt előkészítettsége, típusa szerint
  - Az igények lehetnek üzleti, szervezetfejlesztési, szervezési, működtetés javítási, ... természetűek.
  - A BA az érdekeltekkel együttműködve, egyeztetve kialakítja, feltárja, menedzseli és definiálja az üzleti elvárásokat, igényeket és követelményeket.
   - A BA feladata az igények elemzése, validálása, visszacsatolása, dokumentálása.


Munkáját az alábbi kérdések válaszainak feldolgozásával végzi:





Business Process Management = BPM
 A BPM az egyik kulcsa annak, hogyan működtetjük az üzletet. A folyamatok által bekapcsolódik a vállalat egészébe (end-to-end). Arról szól, hogy: Mit? Hol? Mikor? Miért? Hogyan? Ki felelős érte? Összességében a meghatározásának és a megvalósításának a célnak megfelelőnek vagy a használatra alkalmasnak kell lennie.


BPM eszközök a következőket teszik lehetővé felhasználóknak:
 - Előrelátás (vision): strategizálni a funkciókat és folyamatokat
 - Definiálás: felmérni a folyamatot vagy a folyamat fejlődését
 - Modell: a változások szimulálása a folyamatba
 - Analizálás: a különböző szimulációk összehasonlítása, az optimális fejlődés meghatározásának érdekében
 - Fejlesztés (improvement): egy továbbfejlesztés kiválasztása és javítása
 - Irányítás: ezen implementáció telepítése és a felhasználó által definiált dashboard-ok használatával meg lehet figyelni a fejlesztés eredményét valós időben , valamint a teljesítményinformációkat visszatölteni a szimulációs modellbe a következő fejlesztési iterációhoz
 - Re-engineer: rendbe hozni a folyamatokat a jobb eredmény érdekében








BA által elemzett folyamat modellezés
A modellnek nem kell mindig tartalmaznia a teljes folyamatot, hanem annak egy részletét is ábrázolhatjuk diagrammal, ha az szolgálja valamilyen célunkat.


Egy üzleti elemző a következőkre használhatja a folyamat modellezést:
 - Rendszerezés: struktúrát kitalálni az összeállított tételekhez
 - Felfedezés: kutatni és megszerezni az információkat
 - Előrejelzés: hogyan nézhet ki egy jövőbeli szituáció
 - Számszerűsíteni néhány elemet
 - Leírás / értelmezés egy koncepciót vagy megközelítést
 - Ellenőrzés: megbizonyosodni, hogy a koncepció érthető
 - Megerősítés: a szükséglet és a képesség azonosítása az előrehaladáshoz


A folyamat megértését segítheti a vizuális megjelenítés, amely tartalmazhatja hogyan halad előre a folyamat, milyen logika alapján működik, és hogyan menedzselik.

A modell tartalmazhat manuális vagy automatizált tevékenységeket, illetve ezek kombinációját.

Használható magasabb szintű, általános megértéshez vagy alacsonyabb szimulációhoz is. Ezentúl a modell megjeleníthet a cégen belül egy jelenlegi folyamatot vagy egy jövőbelit egyaránt.



A folyamatmodell főbb elemei:
 - jelölések: milyen ábrázolást használjunk hozzá, pl. folyamatábra, UML
 - tevékenységek: a munka lépései, amelyeket el kell végezni az üzleti folyamat megvalósításához; lehet egy egyszerű lépés vagy egy részfolyamattá is összeállhat
 - döntések: egy olyan “villa” a folyamatban, amely a folyamatot több folyamatra osztja vagy néha a különböző folyamatok eggyé válnak
 - események: a folyamat területén kívül történnek, talán a tevékenységek eredményei, megkapott üzenetek vagy bizonyos időszakok. Az események megszakíthatják a folyamatot vagy véget is vethetnek neki.
 - folyamat: a munkafolyamat lépéseinek irányát határozzák meg, általában diagrammokkal ábrázolják elejétől a végéig
 - szerepek: a személyek vagy csoportok egyfajta típusát jelenti, megegyezően a szervezeti modellel
 - “úszósávok és medencék”: a folyamatábrán belül a sávok lehetnek horizontális (egyenes, vízszintes) vagy vertikális (merőleges, függőleges) vonalak. Az előadó ennek szemléltetésére be is mutatott egy folyamatot a különböző szerepkörök közti cselekmények bemutatására. A “medencék” ezen belül a szervezeti határokat jelképezik, külön jelezhetjük a vásárlókat és a szervezeteket stb.
 - végpontok: a folyamat elejét és a végét jelképezik



Folyamatelemzés és tervezés
A  “BPM Common Body of Knowledge” (CBOK) keretei között mutatjuk be a folyamatelemzést. Ez egy olyan módszer, ami a folyamat tevékenységeinek a megértését szolgálja és méri a tevékenységek eredményét összefüggésben a szervezeti célokkal.

- A folyamat “miértje” segít megérteni a stratégiát, a hosszabb és rövidebb távú célokat, illetve a folyamatot szabályozó üzleti szabályokat.

 - A “hol” kérdésre adott válasszal látható, hogy a folyamat hol helyezkedik a nagyobb, kereszt-funkcionális folyamaton belül.

 - A “hogyan” méri a folyamat bemeneti és kimeneti elemeit.

 - A “ki” és a “mikor” méri a szerepköröket, és minden egyes folyamatrésznél az átadásokat.

A folyamatelemzés fejlesztő hatású is lehet, ha figyelünk a kiértékelésre és az erőforrás-kihasználtságra. A teljesítményadatok a folyamatot magát követik figyelemmel.

A lehetőségek azonosításának összegzése pedig növeli a minőséget, a hatékonyságot és a kapacitást. A Folyamat Érettségi Modell segít azonosítani, hogy a folyamatunk milyen szinten áll.



A szintek a következők lehetnek: 
 - Tájékozott,
 - Meghatározott,
 - Összehangolt,
 - Egységesített,
 - Optimalizált.
Az első szinten még fogalma sincs egyiknek, hogy mit csinál a másik; az utolsó szinten viszont már nem csak, hogy közös folyamatleírásuk van, de együtt is tudnak működni. 



A folyamattervezés arról szól, hogyan készítsünk specifikációt a folyamatunk jövőbeli állomásai számára, és hogyan bonyolítsuk le jobban.

Tervezés során először is a folyamat jelenlegi állását kell leírni, utána következhet a megoldandó probléma, aztán hogy hogyan kellene a cégnek működnie.


Ötletroham módszertana:











Modellezés diagram típusai:









BABOK : BUSINESS ANALYSIS BODY OF KNOWLEDGE

Üzleti elemzők szakmai előírásait, javaslatait tartalmazó megállapodások jegyzéke.
Ez tartalmazza az International Institute of Business Analysis hatékony szoftverfejlesztéshez szükséges, üzleti elemzésre vonatkozó nemzetközi ajánlásait.
Ez a gyakorlatban már bizonyított „Best Practices” széles spektrumát tartalmazó leírás.


Verziók történetisége:
 - Version 1.0 and 1.4 published 2005.
 - Version 1.6 Draft published 2006.
 - Version 1.6 Final published 2008.
 - Version 2.0 published 2009.
 - Version 3.0 published 2015


A BABOK fő témakörei:
 - A Business Analysis Body of Knowledge keretrendszere, alapvető értékeinek bemutatása
 - Az üzleti elemző szerepkörének megértése
 - Készségek és technikák, melyek szükségesek a professzionális üzleti elemzői munkához
 - A sikeres üzleti kommunikáció eszköztára
 - Az üzleti elemzés folyamatának rendszere
 - Tervezés és Monitorozás
 - A Stakeholder (érdekeltek) által megfogalmazott követelmények felmérése, beazonosítása és rendszerezése
 - Üzleti követelmény rendszerezés és modellezés lépései
 - Az üzleti elemző technikai eszköztára, az International Institute of Business Analysis (IIBA) ajánlásával
 - A legnépszerűbb szoftverfejlesztési módszerek áttekintése, hazai és nemzetközi példák több iparágból
 - A Waterfall (vizesés fejlesztési modell) és a SCRUM különbözősége, alkalmazási területei
 - Üzleti elemzési módszertanok, technikák Best Practices eszköztára






Rövidítések:
Professional in Business Analysis (PBA)
Project Management Institute (PMI)
Certified Business Analyis Professional (CBAP)
Business Analysis Core Concept Model (BACCM)
 dynamic systems development method (DSDM)
 commercial off-the-shelf (COTS)
 online analytical processing (OLAP)
 request for quote (RFQ)
 request for proposal (RFP)
 request for information (RFI)
 request for tender (RFT)
 return on investment (ROI)
 responsible, accountable, consulted, and informed matrix (RACI matrix)
 subject matter expert (SME)
 statement of work (SOW)
 strengths, weaknesses, opportunities, and threats analysis (SWOT):
 suppliers, inputs, process, outputs, and customers (SIPOC)
 unified modelling language (UML)
 user acceptance test (UAT)
 value stream mapping (VSM)
 work breakdown structure (WBS)








Megjegyzések