Ugrás a fő tartalomra

Tableau alapok









A Tableau public olyan ingyenes elemző és megjelenítő eszköz, amely  a fizetős Tableau verzió tudását megközelitő localis munkavégzést teszt lehetővé.

A Tableau egy adat elemző, szerkesztőeszköz, amivel az adatokhoz közvetlenül kapcsolódva elemzéseinket elkészítjük és rendszerbe szervezhetjük az összetartozó kimutatásainkat.


Jelmondata:
„Célunk, hogy felszabadítsuk az emberekben rejlő természetes kíváncsiságot és kreatív energiát. Az energiát, amelyet túl gyakran elnyomnak, mert nincs megfelelő csatorna az olyan tevékenységekre, ahol ezt hasznosítani lehetne.” – Christian Chabot, CEO


A Tableau az forrás adatok rendkívül interaktív és intuitív vizuális alapú feltárási élményét kínálja az felhasználók számára, egyszerű hozzáférést, előkészítést és elemzést biztosít  anélkül, hogy program kódot kellene írunk.



Tableau további erőssége, hogy analitikákat is kínál - az általa megfoghatóvá váló részletek és összefüggések.


Egyszerűen, drag-and-drop módon vagy néhány kattintással előállítható a legtöbb elemzés:
  - Trendek és előrejelzések számítása
  - „what-if” analízis
  - Idősorok elemzése (beépített idő-hierarchia)
  - „Level of Details” kalkulációk










Fejleszthetőség, integráció más komponensek felé:
  - Számítási nyelvek ismerete :  pl. R program nyelv integráció


A tableau beépített lehetőségei:
  - Egyszerű, rugalmas szűrési lehetőségek,
  - irányított elemzések
  - „action”-ök,
  - paraméterek
és ezeknek kombinációja.


VIZUÁLIS ELEMZÉS FELÜLETE:
Az első sheet-re kattintva (a különböző sheet-ek pont ott vannak, ahol az Excelben már megszoktuk) egy új felületre jutunk. Ez az elemzési felület. 

Bal oldalt találjuk az adatainkat, középen egy vászon, ahová az elemzés kerül, köztük pedig különböző lehetőségek, amikkel majd az eredményt fogjuk tudni befolyásolni.

Találunk itt szűrőket, színezést, feliratokat, de ide kerül majd a felhasznált adatainkat jelző ‘kapszulák’ egy része is.

Az adatainkat megvizsgálva láthatjuk, hogy a Tableau kérés nélkül két csoportra bontotta őket. Természetesen az oszlopnevek lettek az egyes adat-elemeink nevei, így könnyen felismerhetjük, hogy mi az, amit használni szeretnénk. 

A csoportosítás alapja, hogy mérőszámok (Measures)lettek a megszámlálható (szám típusú) adatainkból, és dimenziók (Dimension) a többi típusból.

a mérőszámokat fogjuk ábrázolni (mekkora a profit, hányan mondtak fel, mennyi idő alatt szállítjuk ki a termékeket átlagosan, stb)

a dimenziók szerint ( [mekkora a profit] adott régióban, [hányan mondtak fel] adott szervezeti egységekben, adott időszak alatt, [mennyi idő alatt szállítjuk ki a termékeket átlagosan]szerződött futárszolgálatokra bontva)



DASHBOARD ÉS STORY FELÜLET:
Különböző célt szolgálnak.

 - A dashboard-on összefüggő mérőszámokat mutatunk be,
 - a story-n pedig egy-egy felfedezésünkön vezethetjük végig a hallgatóságot lépésről lépésre (mint egy prezentáció pl. arról, hogy milyen elemzések során jöttünk rá, hogy mi állhat a felmondások számának növekedése hátterében).

Mindkettőt a sheet-sávban a jobb oldali + jeles ikonjaikat választva tudjuk létrehozni.

A felület ismét változik, amikor az összefoglalásainkat akarjuk elkészíteni. Bal oldalon már nem az adataink, hanem az elkészített nézetek (elemzések) sorakoznak. Ezeket használhatjuk fel.

De ezeken kívül lehetőségünk van képeket, élő url-eket vagy épp szöveget beszúrni, ha ezek segítik a közönségünket, hogy megértsék a látottakat.

Nagyon fontos, hogy könnyen érthető és első ránézésre átlátható legyen az összefoglalónk a találatainkról. Ennek érdekében ne zsúfoljunk mindent egy dashboard-ra / storyra, hagyjunk üres helyeket, hogy a részek elkülönüljenek egymástól, bátran használjunk rövid értelmező szövegeket, és használjuk ki.



NÉZZÜNK MEG NÉHÁNY KONKRÉT FUNKCIÓT --  SHOW-ME
Ahhoz, hogy elkezdhessünk elemezni, mindössze annyit kell tennünk, hogy a számunkra érdemes elemekre duplán kattintunk vagy a ‘column’- és/vagy ‘row-shelf’-ekre húzzuk őket közvetlenül a vászon fölött.

Első látásra azt is mondhatnám, hogy készítünk egy tetszőleges szintre lebontott pivot táblát – de ennél sokkal többről van szó. Amikor a vászonra helyezem az adataimat, a Tableau javasol egy megjelenítési formát, de ezt bármikor átalakíthatjuk – legegyszerűbben a ShowMe menüpontból.

De természetesen mi magunk is “alkothatunk” saját megjelenési módot, de innen kaphatunk akár ötleteket is.


TÉRKÉP
A földrajzi típusú adatainkat egyetlen (dupla)kattintással felrakhatjuk a térképre, majd mérőszámokat rendelhetünk a megjelenő pontokhoz. 
Országok esetében, kitöltött térképet is használhatunk, ha pedig pontokat jelenítünk meg, ábrázolhatunk bármilyen alakzatot (shape) is. 

A térképes funkciók között ez csak a jéghegy csúcsa. Készíthetünk egyedi útvonalakat, számolhatunk távolságot, vagy ábrázolhatunk tetszőleges körülhatárolt területeket (megyék, nemzeti parkok, stb).



AZ IDŐBELI VÁLTOZÁSOK ÁBRÁZOLÁSA
ugyanolyan egyszerű, mint a térképes megjelenítés. Ha dátum típusú adatokat teszünk a vásznunkra, a Tableau azonnal felajánlja nekünk, hogy választhatunk granularitást (év, negyedév, hónap, nap, stb).  

Dolgozhatunk diszkrét (pl. az összes januárt az összes februárhoz hasonlító) vagy folyamatos (az első időponttól az utolsóig vizsgált) dátumformátummal – ennek a beállítása sem igényel egy menüből való választásnál több időt. Mivel az időbeliséget leginkább vonaldiagramon ábrázoljuk, a Tableau ezt a megjelenítést ajánlja fel, amikor az idődimenziót hozzáadjuk az elemzéshez.



BEÉPÍTETT KALKULÁCIÓK
Ha már a különbségeknél tartunk, nézzünk meg egy újabb zseniális funkciót. Bizton állítom, hogy az összes az üzleti elemzések során gyakran feltett kérdésre a Tableau-ban 1 kattintással meg tudjuk mutatni a választ. Ehhez a “Quick Table Calculation” menüpontot hívjuk segítségül. Bármely felhasznált mezőre kattintva a listában meg fogjuk találni ezt a lehetőséget. 

Kinyitva pedig láthatjuk a különbségek kiszámítását, a runningTotal-t, a résznek az egészhez viszonyított százalékát stb. Tényleg minden, amit elsőre eszünkbe jutna kiszámolni. Nézzünk egy runningTotal-t a vonaldiagramunkon. Ezt kiválasztva a menüből a nézetünk máris átalakul. 

Az eszköz megírja helyettünk a gyakran használt kalkulációkat, hogy nekünk ne kelljen időt áldozni erre.



SZŰRŐK
Most nézzünk néhány olyan funkciót, amivel az önkiszolgáló üzleti intelligencia önkiszolgálórészét tudjuk támogatni. Ilyenek például a szűrők.

Hasznosak amikor a különböző szervezeti egységeket vagy régiókat vagy akár szállítási módokat meg szeretnénk anélkül, hogy újabb elemzéseket készítenénk.

A szűrőket feltehetjük a dashboard-jainkra, így a felhasználók kedvükre alakíthatják a nézeteket. Ehhez ne felejtsük el beállítani a szűrőink érvényességi tartományát.



HIERARCHIÁK
A következő ilyen funkció a hierarchiák képzése. Ez is drag&drop módon megy, mint sok más a felületen. Azokat az elemeket, amikből hierarchiát akarunk építeni, húzzuk egyszerűen egymásra az adat-panelen, majd nevezzük el a hierarchiánkat.


Azon kívül, hogy ettől kezdve csoportosítva jelennek meg ezek a mezők, a vásznon egy olyan lehetőséghez jutottunk, amivel a részletezettséget tudjuk változtatni. Így nem kell külön elkészítenünk pl. az elégedettségi mutatókat az egész szervezetre, majd ágazatunkként, utána pedig csoportok szerinti bontásban is, hanem a felhasználókra bízzuk a döntést, hogy milyen granularitás érdekli őket.


VIZ-IN TOOLTIP
 Viz-in-Tooltip. Pontosan azt jelenti, amit a neve sugall: már elkészített vizualizációkat használhatunk fel a felbukkanó feliratokban. Ráadásként semmit nem kell tennünk ahhoz, hogy az adott ponthoz tartozó érték jelenjen meg, mert ez automatikus beállítás.

Legjobban egy térképen tudom bemutatni ennek a hasznát. Ábrázolhatunk egyes mérőszámokat a térképen (pl. sales és profit), továbbiakat pedig megjeleníthetünk a tooltipben (pl. átlagos szállítási költség alakulása a hónapok során termékkategóriánként)









Oktatási lehetőségek:
 - videós
 - e-learninges,
 - online tréning


Megjegyzések