Ugrás a fő tartalomra

Vállalati informatikai rendszerek alapfogalmai




BI | Business intelligence  | Üzleti inteligencia
Olyan célirányos riportkészítő szoftverek melyek vállalkozás különböző adatbázisaiból
származó összes tényadatot összegyűjtik, megtisztítják, széles körű elemzési,
dinamikus riportkészítési lehetőséget nyújtanak, úgy hogy Segítsék a vezetőket
a jobb tervek készítésében, megfelelőbb döntések meghozatalában.

Adat: Jelek sorozata (pl. bitek, betűk,/karakterek/), amelyek számítástechnikai
eszközökkel feldolgozhatók és megjeleníthetők.
Információ: Olyan adat, amely csökkenti a világról alkotott ismeretek
bizonytalanságát.
Tudás: Az információt aktív, cselekvéssé tudja alakítani.

BSC | Balanced Scorecard | kiegyensúlyozott mutató számrendszer
Olyan modell, ahol a stratégiai célokat hierarchiák mentén bontják le elemi, mérhető célokra.
A vállalat egészében a szervezetet a humán és pénzügyi erőforrások optimalizálásával,
a hosszú és a rövidtávú vállalati stratégiával összhangban közös célkitűzések
és a tulajdonosi célok elérése érdekében menedzselik.


Előnyők:
  • a stratégiát könnyen értelmezhető és összehangolt célokká bontja le
  • a célokhoz mutatókat, elvárásokat és akciókat rendel
  • támogatja a tervezést és a visszamérést
  • alkalmas az ok-okozati összefüggések megfogalmazására
  • a vezetőség jövőképét közös, szervezeti jövőképpé alakítja

Mutatószám rendszer | Scorecarding :
Olyan módszer, ahol a vállalati stratégiából mutatószámokat képzünk,
ezek teljesülése mérhető és a vállalati teljesítményről visszajelzést ad.


KPI | Key Performance Indicator | Kulcs teljesítmény jelzők:
A mutatószámok képzésével a vállalati tevékenységből képződő alap adatok
aggregálása, szelekciója történik, amit hozzárendelnek a teljesítmény méréséhez.
Minden munkavállaló által érthetővé válik, milyen célokat kell elérni.


BPM | Business Performance Management | Üzleti, vállalati teljesítmény kezelés
Olyan menedzselési és elemzési folyamatokat takar, amik segítik a vállalatokat
a stratégiai célok definiálásában, majd a teljesítmény mérését ezen célok tükrében.
A módszer lehetővé teszi a különböző forrásokból származó adatok elemzését, összesítését.
A folyamatok javítását pedig visszajelzési csatornák létrehozásával, fejlesztésével éri el.


OLAP | On-line analytical processing | Azonali elemzési műveletek
Lehetővé teszi az adatok gyors és rugalmas lekérdezését, majd ezt követő elemzését, mindezt többdimenziós nézetekre, struktúrákra alapulva. Fő előnye, hogy a többdimenziós átfúrható nézettel a felhasználó számára könnyen átlátható a vállalati teljesítmény  és a piaci, gazdasági tendenciák és összefüggések.


Az OLAP terminológiába tartozó legfontosabb fogalmak:

Dimenzió | dimension :
Az egy tranzakcióhoz köthető attribútum, egy meghatározó mező.
Ilyen például a termék, dátum, eladó.

Hierarchia | hierarchy :
A dimenziókhoz gyakran hierarchiákat rendelünk,
melyek meghatározzák az adatok megjelenítésének részletességét, azok
csoportosítását.
Pl: nap → hónap → negyedév → év a dátum dimenzió hierarchiáinak lehetséges szintjei.

Mérték | measure /fact/:
Olyan adatmezők, melyek valójában összeadható mennyiségek.
Ilyen például egy konkrét termék ára.

Kategória | category :
A kategóriák dimenziókhoz hozzárendelt adatpontok, melyek gyakran hierarchiába
rendezhetőek.


Elemzési feladatok elemei:

gyakori minták kinyerése, mintázatok felismerése:
a gyakran ismétlődő elemek felfedezése.


attribútumok közötti kapcsolat:
a minta összefüggéseinek meghatározásával általánosítás a teljes adattömegre
és egy újabb, ismeretlen elem attribútumainak megbecslése, előrejelzése.

klaszterezés:
a feldolgozandó objektumokat előre definiált csoportokba, klaszterekbe való rendezése.

sorozatelemzés:
ismétlődések, összefüggések keresése az egymást követő adatok között. Olyan általános érvényességű szabályszerűség felfedezése, amelynek segítségével meghatározható a sorozat következő eleme.

eltéréselemzés:
Célja olyan elemek kiszűrése, amelyek nem illenek bele a sorozatba.
Leginkább visszaélések, csalások kiszűrésére szolgál.

Előrejelző elemzések:
Itt egy modell felállítása a cél, mellyel múltbeli adatokból következtethetünk jövőbeli eredményekre. Ilyen modellel lehetséges pl. egy változó értékének becslése több változóból úgy, hogy megvizsgáljuk milyen összefüggés volt a múltban a kulcsváltozó és a többi változó között.
A már rendelkezésre álló adatokra építve tehát felállítható egy előrejelző modell.


Statisztikai regresszió:
A független és függő változók közötti összefüggéseket vizsgálja és a kapcsolatot leíró két-vagy többváltozós függvényt keresi.
 - Egyszerűbb formája a lineáris regresszió, amikor lineáris kapcsolatot feltételezünk a változók
között, s a folytonos eredményváltozó értéke egy vagy több független változó
lineáris függvényeként alakul ki.
- Logisztikus regressziónál ugyanakkor az eredményváltozó mérési szintje bináris vagy ordinális változó, s keresett kapcsolat lehet nemlineáris is.
A regresszió két vagy több ismérv közötti összefüggés pontos feltárását és a feltárt
összefüggés alkalmazását jelenti.

Megjegyzések