APEX
Az Oracle Application Express (továbbiakban APEX) egy professzionális, és
rendkívül hatékony eszköz web-es adatbázis-alkalmazások fejlesztésére.
Az Application Express (APEX) az Oracle adatbáziskezelő rendszer PL/SQL
nyelvi környezetébe ágyazott webes eszközkészletre (Web-Toolkit) épülő,
úgynevezett vékony-kliensű (webes) alkalmazások fejlesztésére szolgáló
alkalmazás.
- Egyszerű az alkalmazásfejlesztő környezet.
- Egyszerű megtanulni annak, aki ismeri az SQL és
PL/SQL programnyelveket.
- Egyszerű architektúra.
- Változatos sablonok és minták állnak rendelkezésre
- Platform független környezet.
- Az Oracle adatbázissal interaktív kapcsolatban
áll, menedzseli az objektumokat és új objektumokat is létre tud hozni.
- Webes alkalmazást készíthetünk.
- A webes alkalmazás biztonsága a jogosultság-kezeléssel
(autentikáció) és felhasználói név – jelszó párossal történő biztonságos
belépéssel (autorizáció) oldható meg.
- Megvalósítja az alkalmazáshoz rendelt funkciókat.
Az APEX főbb alkalmazási területei:
1. Adat vezérelt alkalmazások
- Osztály szintű, kisebb alkalmazások fejlesztése
2. Táblázatok „webesítése”
- Táblázatok (pl. Excel) átkonvertálása webes alkalmazássá, ahol az adatok
konkurensen megtekinthetők és módosíthatók
3. Online jelentések
- SQL alapú riportok készítése létező adatbázis sémákon
4. Microsoft Access kiváltás
- Az elavult Access alkalmazások konszolidálása Oracle adatbázisra egy webes
APEX felület segítségével
Működését tekintve az APEX egy metaadat repository-ból és egy motorból áll.
Az előbbi tárolja az alkalmazások definícióit, az utóbbi rendereli/generálja
és megjeleníti és feldolgozza az oldalakat.
A webes fejlesztés PL/SQL csomagok használatával történik. Ezek a csomagok
az adatbázis-motorban vannak tárolva. Az adatbázist e csomagokon (htp, htf, és
owa csomagokon) keresztül lehet elérni, és az adatok úgy jelennek meg, mint a
generált weblap dinamikus adatai.
E csomagok összefoglaló neve PL/SQL Web Toolkit amely a sys sémába van
telepítve.
Egy alkalmazás létrehozható vázlatból (scratch), importálható, vagy
telepíthető az alkalmazás csomagok listájából.
APEX komponenesek és viszonyok:
- Alkalmazások: Lapok csoportja, amik egy adott feladatot
látnak el.
- Lapok: Az alapvető építő elemek, amik tartalmazzák mind
az UI komponenseket, mind az üzleti logikát, ami feldolgozza a felhasználó
inputjait.
- Régiók: UI elemek, amik egyfajta tartalom konténerként
szolgálnak, egymásba is ágyazhatók.
- Item-ek: HTML űrlap elemek, amik a felületet
reprezentálják a felhasználó számára. Ide tartoznak a gombok, szöveges
mezők, checkbox-ok, radio gombok, stb.
- Az item-eknek 2 fajta
típusa van:
- lap szintű
: Az oldal szintű item-ek egy bizonyos oldalon vannak definiálva és
egy régióhoz kapcsolódnak.
- és alkalmazás szintű
item-ek. A különbség, hogy az utóbbiak alkalmazás szinten vannak
definiálva és nem közvetlenül az oldalon renderelődnek, azaz jelennek
meg. Globális változóknak tekinthetők. Az oldal szintű item-ek egy
bizonyos oldalon vannak definiálva és egy régióhoz kapcsolódnak.
APEX nézetek 4 nagy csoportra
bonthatók:
1. Alkalmazás metaadatokat tartalmazó: összesen 85 darab
APEX_APPLICATION_ vagy APEX_APPL_ előtagú nézetek
Pl. az APEX_APPLICATIONS nézetbe kerülnek eltárolásra. A lapok metaadatait
az APEX_APPLICATION_PAGES nézet tartalmazza. A régiók metaadatait az
APEX_APPLICATION_PAGE_REGIONS nézet tárolja. Az oldal szintű elemek metaadatai
az APEX_APPLICATION_PAGE_ITEMS nézetbe, az alkalmazás szintű elemek metaadatai
az APEX_APPLICATION_ITEMS nézetbe kerülnek eltárolásra.
2. Megfigyelési adatokat tartalmazó: összesen 7 darab
APEX_WORKSPACE_ACCESS_LOG
APEX_WORKSPACE_ACTIVITY_LOG
APEX_WORKSPACE_LOG_ előtagú nézetek
APEX_WORKSPACE_CLICKS
APEX_WORKSPACE_SESSIONS
3. Munkaterület metaadatait tartalmazó: összesen 12 darab
A megmaradó APEX_WORKSPACE_ előtagú nézetek. Pl.
APEX_WORKSPACE_APEX_USERS
4. Egyéb: összesen 13 darab
pl. APEX_THEMES, APEX_TEAM_BUGS, APEX_UI_DEFAULTS_TABLES
Fejlesztés kezdeti lépései,
fogalmak
Először is rendszer-adminisztrátorként (administrator) létre kell hoznunk
egy adatbázis-munkaterületet (workspace), majd ehhez az
adatbázis-munkaterülethez hozzá kell rendelnünk egy gazdát (ő az
adatbázis-felhasználó, a database user; vagyis a schema).
A munkaterület APEX-adminisztrátori és fejlesztői jogkörökkel is rendelkező
felhasználó-ját (ez az APEX-adminisztrátor, vagyis az APEX-admin user) kell
először hozzárendelni.
Ezután pedig létrehozhatunk olyan APEX-felhasználókat (APEX-user), akik nem
rendelkeznek adminisztrátori jogkörrel (például nem módosíthatnak, és nem
törölhetnek alkalmazásokat).
Nagyon fontos, hogy a séma (schema) és az APEX-admin user ugyanannak a
dolog-nak két oldala.
A séma rendelkezik az adatbázishoz kapcsolódó jogkörökkel, ő az adatbázis
"gazdája". Az adatbázis-használathoz kapcsolódó jogosultságokat
(például könyvtárhasználat), illetve a séma törlését nem is lehet elvégezni az
APEX környezetből, csak az SQL*Plus-ból (illetve az SQL-Developer-ből).
Az APEX-admin user viszont a séma által felügyelt adatbázis-területen
történő APEX alkalmazások létrehozására vonatkozó jogosultságok
"gazdája".
Ő létrehozhat alkalmazásokat, törölheti is azokat, illetve létrehozhat olyan
APEX-felhasználókat (APEX-end user), akik csak használhatják az egyes általa
létrehozott alkalmazásokat, de azokat nem módosíthatják, illetve nem
törölhetik.
Megjegyezzük, hogy egy munkaterületnek több gazdája is lehet, vagyis az
adatbázis munkaterületek megosztottak!
Fejlesztés és APEX használat során ha az aktuális komponens ablakból vissza
szeretnénk lépni egy korábbi komponens szintre, akkor egyszerűen csak rá kell
kattintani a Funkció Sáv komponens név sorozatában szereplő megfelelő komponens
nevére.
A legelső „komponens” természetesen a Home.
Felhívjuk a figyelmet, hogy a komponens-szintű visszalépésre csak ezt a
Visszalépő Sávot használjuk, az alkalmazott böngésző program visszalépés
gombját erre a célra soha NE HASZNÁLJUK.
Apex alap beállítások
Környezeti beállítások
Munkamenet azonosítás
Amikor egy felhasználó elindít egy APEX alkalmazást, kap
egy azonosítót. Ez az azonosító szám segíti a ki- és bejelentkezést.
Minden bejelentkezéskor, az
autentikációnál új azonosítót kap, de minden lap küldése és az adat-postázás is
megváltoztatja a munkamenet azonosítóját. Ez a változtatás rugalmasságot
és titkosságot biztosít a felhasználónak.
A felhasználó azonosítása két eszközzel történik; az adatbázisban tárolt
Munkameneti Rekorddal (Session Record), és a felhasználó gépén tárolt
Munkameneti Adatfájllal (Session
Cookie).
A Munkameneti Rekord a munka teljes időtartama alatt az adatbázisban található,
és még a munka befejezte után is egy ideig. (Így az ügyfél a kilépés után
még újabb autentikáció
nélkül visszaléphet az alkalmazásába.) A Munkameneti Adatfájl tartalmazza a
felhasználó korábbi munkáinak legfontosabb adatait, gyorsítva ezzel az
újbóli belépés utáni munkát.
Az APEX URL-cím felépítése:
A HomeLink felépítése: f?p=App:Page:Session : ahol a
kettőspontok (:) az egyes szintaktikai elmeket választják el, és például
a f?p=109:3:2344195077018007::::: esetben 109 jelöli az
alkalmazás (App) azonosítóját, 3 a lapszámot (Page), és a munkamenet (Session)
azonosítóját pedig a 2344195077018007 számsorozat.
A munkamenet azonosítóját még további öt paraméter követheti (melyek hiánya
esetén is az elválasztó kettőspontok szerepelnek). Ezek a Request, a
Debug, a ClearCache,
az itemNames, az itemValues és a PrinterFriendly,
Új applikáció létrehozása
Az Alkalmazás szerkezetének
vázlata:
Lap
(Page) –> Tartomány (Region)
A lap tartalmának beállítása:
Page Rendering (Lap-Megjelenítési csoport):
A lap
megjelenésének beállítása
Page Processing (Folyamat-Definíciós csoport):
Alkalmazási logika beállítása
Shared Components (Megosztott komponensek csoportja): Az
alkalmazások közösen használt komponenseinek beállítása
Alkalmazás létrehozása
műveleti lépések
Alkalmazáson belül
új oldal létrehozása
Új oldal
alapbeállításai
Tartományok
A lapon létrehozhatunk tartományokat (region), amelyek kiválasztott sablont
használnak, és html tartalmat generálnak. Egy lapon több tartomány is
létrehozható. A tartomány a komponensek csoportjának gyűjtőhelye, például
szövegeket, riportokat, gombokat, és egyéb Elemeket tartalmazhat.
Készíthetünk egyszerű tartományt is, amely nem készít kiegészítő
html kódot, és készíthetünk szépen kidolgozott tartományt, amely
lefordítja a tartalmat és kiegészítő html kódot készít.
A tartomány több lehetséges elhelyezési pozíció (Display Point) közül
választható Body területen, a sorozatszáma (Sequence) pedig pl- 40.
Írjuk a Title mezőbe a kívánt fejléc szövegét, és kattintsunk a Next gombra.
Riportok
Riportoknál a Report Attributes fülre klikkelve változtassuk például a
megjelenő lista fejlécét magyarra molymódon, hogy a Custom rádiógombot
bekapcsoljuk, és átírjuk az oszlopok fejlécneveit (Heading).
Az oszlopokat (Column alignment) igazíthatjuk a szokásos módon: balra(left),
jobbra (right), középre (center).
Az oszlop fejlécét (Heading alignment) is ugyanígy igazíthatjuk. Ha nem
jelöljük be az oszlop láthatóságot (Show), akkor nem látjuk
a megjelenítésnél.
Képezhetünk egyes oszlopokból öszeget (Sum), a bejelölt oszlopok
szerint rendezhetjük (Sort) a listát, és megadhatjuk (1, 2, vagy 3) a
rendezési sorrendeket
(Sort Sequence) is.
Elemek
Elemek (Items) a felhasználó és az alkalmazás közötti információátadásra
szolgáló kommunikációs (adatbeviteli, adatmegjelenítő) eszközök. Ezek a
(html) Lapok Tartományaiban
helyezkednek el. Egyebek mellett ezek szolgálnak a felhasználó azonosításra, az
alkalmazás munkafolyamataihoz szükséges adatok bevitelére, listák
megjelenítésére, stb. Ennek
megfelelően lehetnek text mezők, jelszó mezők, combobox, checkbox .....
Page items tipusok:
- Lap-Elemek. Ezek a Lapokon találhatók, és valamilyen
adat beírására, kiválasztására, megjelenítésére szolgálnak.
- Application items: Alkalmazás-Elemek. Ezek az alkalmazás
egészére vonatkozó tulajdonságok beállítására szolgáló eszközök, a
felhasználói felületen nem láthatóak.
Hivatkozás az elemekre
Az Elemekre az alkalmazásban a következőképpen hivatkozhatunk (mely
hivatkozás az Elem tartalmának beágyazását eredményezi):
- SQL, PL/SQL esetén: a környezeti változóra való
hivatkozás módján :Elemnév
- Statikus szövegben : &Elemnév.
(a végén ponttal!).
Az egyes tulajdonságcsoportok
neve és általános leírása:
- Name a név és a megjelenés típusa
- Displayed a megjelenítés sorrendisége és elhelyezkedése
- Label a címke neve, elhelyezkedése, és jellege
- Element méretek és pozícionálás
- Source a forrás megadása, és az értékmegjelenítés
módja nem Combobox típusú Elemeknél
- Default alapértelmezett érték és típusa
- LOV (List of Values) a megjelenő és a visszaadott értéklista
forrása a Combobox típusú Elemeknél
- Security engedélyezés, hitelesítés jellege
- Conditions a megjelenítés feltételének jellege és megadása
- Read Only a csak olvasható megjelenítés jellege és feltétele
- Help a Súgó szöveg megadása
Elnevezés, típus, csoport, .. alap beállítások
Az új alkalmazás neve számunkra beszédes legyen. Az alkalmazás azonosítóját
automatikusan generálja az APEX, de annak értékét módosíthatjuk, hacsak az nem
ütközik valamely másik már létező alkalmazáséval.
Fontos:
Az adattáblák (és más objektumok nevei) NE
tartalmazzanak ékezetes betűket!
Menü kapcsolat (főmenü alatt
jelenjen meg a kiválasztása) beállítása
Véglegesítés, web
oldal legyártása
Új web oldal
beállításai (adatkapcsolat, megjelenítő objektumok, kezelő gombok, ..)
Új régió létrehozása a lapon
belül
Megfelelő területre húzzuk és beállítjuk a paramétereit.
Beviteli mező, végrehajtó
gomb felhelyezése
Szöveges mezők felvétele
Megfelelő területre húzzuk az items területről és beállítjuk a paramétereit.
Gomb felvétele
Megfelelő területre húzzuk a buttons területről és beállítjuk a
paramétereit.
Általában beállítjuk a felhasználói gomb rendszernevét (Button Name), a gomb
funkcióját jelző címkéjét (Label), a gomb típusát (Button Type), végül a
gombhoz tartozó aktivitást (Action).
Az aktvitás lehet :
- közvetlenül egy URL címre irányít az aktuális lap
adatbázis-motorral való feldolgozása nélkül (Redirect to URL without
submitting page).
- vagy először végrehajtásra kerülne az aktuális
lap e gombhoz rendelt adatbázis tevékenysége (pl. SQL utasítások), és csak
utána történne az URL címre való átirányítás (Submit Page and Redirect to
URL).
Amennyiben először elfelejtettük beállítani az Action részt, és maradt az
alapbeállítási rádiógomb (Submit ….),
Hozzárendelhetünk a gomb megjelenítéséhez valamilyen feltételt (amelyiknek
nem teljesülése esetén a gomb nem is lesz látható).
Ha csak egyszerű lap választó gombot szeretnénk, akkor csak a visszalépési
lap sorszámát kell beállítanunk attributumként (Page).
Az aktivizálási pont (Branch
Point) lehet:
- On Submit: Before Computation beállítás esetén a megjelenítési továbblépés bármilyen
Számítási Folyamat végrehajtása (például a bevitt adat ellenőrzése) előtt
történik. Jellemzően ezt használjuk olyan gomboknál, amelyeknél nincs szükség
semmilyen feldolgozási folyamatra (például a Cancel gomb).
- On Submit: Before Validation beállítás esetén, ha az adatellenőrzés hibát
állapít meg, akkor az adatbevitel érvényesítése helyett a megjelenítés egy
hibaüzenettel
visszatér az adatbevitelhez.
- On Submit: Before Processing beállítás esetén a megjelenítési
továbblépés az adatellenőrzés és a tényleges adatbevitel után történik, de
az alkalmazás további folyamatai
előtt.
- On Submit: After Processing beállítás esetén a megjelenítési továbblépés
az alkalmazás teljes aktuális feldolgozási folyamata után történik.
- On Load: Before Header beállítás esetén az alkalmazási logika szerint
következő lap betöltése helyett egy másik (alkalmazásbeli, vagy külső,
URL-címével adott) lapot
jelöl ki megjelenítésre.
Jogosultság és megjelenítés
kezelése
Lekérdezéseredmény
felhasználó csoporthoz kötése
SELECT *
FROM wwv_flow_group_users
WHERE UPPER(group_name) = 'ADMIN' and
user_id = (SELECT user_id
FROM wwv_flow_users
WHERE user_name = :APP_USER)
Gombhoz művelet/process
hozzárendelése
További vezérlő gombok
felvétele (igény szerint)
Komponens területen a megfelelő Buttons csoport elemeinek bővítése a + gomb
segítségével
Új régióban Classic
riport terület létrehozása, elhelyezése és adatkapcsolat beállítása
Megfelelő területre húzzuk és beállítjuk a paramétereit.
Az adatforrásra hivatkozhatunk mint tábla (tábla listából választva) vagy
SQL utasítás is megadhatunk, amelyben az WEB lap objektum értékeket is
felhasználhatjuk.
( a : prefix és az egyedi nevével hivatkozhatunk rá)
pl:
SELECT empno AS Azonosító,
ename AS Név,
job AS Munkakör,
sal AS Fizetés,
comm AS Jutalék,
deptno AS Részleg
FROM emp
WHERE (sal BETWEEN :PR_VALT1 AND :PR_VALT2)
AND (
Upper(job) = Upper(:PR_VALT3) OR
Upper(:PR_PR_VALT3) = 'ÖSSZES' ---- Itt az
alapértelmezett web lap mező értékre hivatkozunk
)
Az SQL-t be lehetne írni a lekérdezést az Utasítás-szerkesztő Mezőbe, ám
inkább válasszuk a Query Builder eszközt (a gombra való kattintás-sal) a
lekérdezés összeállítására és próbafuttatására.
Megjegyezzük, hogy célszerű még olyan összetett lekérdezések esetén is ezt az
eszközt használni, melyek teljes mértékben ezzel nem valósít-hatók meg (csak
utólagos kiegészítéssel), a szintaktikai hibák elkerülése érdekében.
Az így megjelenő Szerkesztő Ablakban automatikusan a Condition menüpontnak
megfelelő feltétel-beállító lap jelenik meg. Futtassuk le az ilyen módon előírt
riportot a RUN gombra való kattintással.
Lehetőség van a megjelenítendő oszlopnevek és rendezés beállítása a
Column Attributes ablakban.
Általános Folyamatok
(Processes)
Az Általános Folyamat (vagy röviden Folyamatok) egy olyan PL/SQL nyelven írt
eljárás, mely valamilyen eseményre aktivizálódik. Ilyen esemény lehet egy
gombra való kattintás, egy
kiválasztás, egy lap betöltése, vagy átirányítása, egy munkafolyamat
visszaállítása, vagy egy táblabeli sor automatikus feldolgozása.
Az Általános Folyamatok is kétfélék lehetnek, Lapszintűek (Page Rendering),
melyek a lap megjelenéséhez kapcsolódnak, és Alkalmazásszintűek (Page
Processing), melyek
a már megjelent lapon egy esemény bekövetkezésére végzik a lap feldolgozását az
alkalmazás logikájának megfelelően.
Folyamatokat tehát létrehozhatunk mind a Lap-Megjelenítési csoportban (Page
Rendering), mind a Folyamat-Definíciós csoportban (Page Processing). Az,
hogy végül is
melyikbe fog kerülni, a létrehozási paraméterek beállításától függ. A
létrehozást a Create (+jelű) ikonnal kell elindítani. A létrehozás során
először a folyamat típusát kell kiválasztanunk.
A Folyamatok a következő
típusúak lehetnek:
Data Manipulation: A varázsló által gyakran használt
adatmódosítási folyamatok:
- Létrehozás (Create) érdekében automatikus sor lehívás (Automatic
Row Fetch), és automatikus sor folyamat (Automatic Row Process).
- A táblázatos formában (tabular form) több sor módosítása (Multi Row
Update) és több sor törlése (Multi Row Delete)
- Új sor hozzákapcsolása a táblázatos formához (Add Row to Tabular Form)
Close Popup Window : Ennek végrehajtása során bezárja a
felugró (popup) ablakot és a hívó ablakot frissíti.
Form Pagination : Egy részletező (master detail)
kapcsolat beállítása. Hozzárendeli a master tábla egyes elemeihez a detail
tábla megfelelő sorait (mint részletezést), például egy idegen
kulcs kapcsolat esetén.
On Demand : Létrehoz egy alkalmazás szintű folyamatot,
amely csak akkor hajtódik végre, amikor egy speciális lapot hív.Ha ezt
Lapszintű Folyamatnál hozzuk létre, akkor egy referenciát adhatunk meg egy
már létező Alkalmazásszintű Folyamathoz.
PL/SQL : Egy általunk létrehozott PL/SQL programot
lefuttat. Ezt a folyamat típust használjuk, amikor egy PL/SQL blokkból
indítunk egy folyamatot, vagy egy API eljárást.
Reset Pagination : Visszaállítja a részletező
(detail-táblabeli) sor-halmazt az első kiválasztó (master
táblabeli) elemhez.
Session State : A munkamenet elem értékét inicializálja
(nullára állítja). E folyamat választása az alkalmazási munkamenetek vagy
elemek gyorsítótárát (cache) törli, valamint törli a
felhasználói beállításokat.
Web Service : A lapon folyamatként valósít meg egy web
szervert.
Alkalmazás futtatása
Megjelenítés
formázás, optimalizálás
A számunkra felesleges régiót olyan módon törölhetjük, hogy a baloldali
megnevezésére rákattintunk, majd a feljövő szerkesztő ablakban a Delete gombra
kattintunk, és az utána megjelenő ablakban pedig a Delete Region gombra.
Az egyes megjelenítési objketumok sorrendje a Sequence értékkel
hangolható, ez a sorrendiség számsorrendje. Ez azt jelenti, hogy az kisebb
Sequence értékkel rendelkező elemek után jelenik meg a nagyobb Sequence értékkel
rendelkező (beállítása automatikus!)
HTML (lap) header és footer
beállítása
Riport rács fejléc
beállítás (rendezés, ...)
Az elkészült
alkalmazás exportálása (lementése)
Az alkalmazás exportálásának célja, hogy azt más fizikai környezetben
(például a megrendelő számítógépén) importálva, ott elérhetővé tegyük, vagyis
biztosítsuk az alkalmazásunk használatát.
Az alkalmazás fejlesztési
honlapjának megjelenítése
Az Eszközsoron válasszuk ki az Application 121 menüpontot (a 121 az
alkalmazásunk azonosítója, ehelyett állhat más, ha a rendszer a létrehozás
elején más értéket állított be).
Ez az alkalmazás Fejlesztési honlapja. Erről a felületről elindulva az
alkalmazás összes beállítása elvégezhető.
Az alkalmazás exportálásának
megindítása
A Fejlesztési honlap elemei közül számunkra most a jobb szélen található Export
/ Import feliratú szükséges, melyre kattintva a bejelentkező felület Export
feliratú rádiógombját választjuk ki.
Next
Az exportálási
paraméterek beállítása
A megjelenő paraméterek közül egyedül a File Format beállítása fontos, ez
legyen DOS.
Export Application
Az alkalmazás
elmentése
A felugró ablak segítségével az alkalmazásunk exportját mentsük le a számunkra
fontos könyvtárba. Ez egy sql kiterjesztésű file (pl.; f121.sql), melynek nevét
megváltoztathatjuk (pl.; ApexPD.sql névre), de a kiterjesztését NEM!
Exportált alkalmazás importálása
(betöltése)
Az alkalmazás importálásával végezzük el a telepítést.
A fejlesztő környezetbe lépve kattintsunk az Application Builder fejlesztő
eszköz ikonjára!
A feljövő ablakban kattintsunk az Import gombra! (Tehát
ezúttal nem a Create gombra.)
A lementett
(exportált) alkalmazás kijelölése
A feljövő ablak Tallózás gombjával keressük meg a lementett alkalmazásunkat
(pl. az ApexStart.sql nevű fájlt). Ezután Next,
majd mégegyszer Next.
Az importálási
környezet kijelölése
A feljövő ablakban egyertlen dolgot kell beállítanunk a helyi környezet
sémáját (Parsing Schema).
Az importálás befejezése
Figyelem
A kimentett/ lementett fájlt, bárhol bárki importálhatja (vagyis nincs
jogosultsági védelemmel ellátva!).
Egy importált alkalmazás futtatása csak akkor lehet sikeres, ha a benne
használt adatbázis objektumok (adattáblák, nézetek) előzetesen már léteznek az
importáló környezetben, vagy az alkalmazás tartalmazza azok létrehozását!
A karakterkészlet legyen UTF-8 (különben baj lesz az alkalmazásban megjelenő
ékezetes /magyar/ betűkkel).
Beállíthatjuk az új alkalmazás azonosítót, ám akkor annak az eredetitől el
kell térnie.
- Az Auto Assign... választása esetén a fejlesztő
környezet generál egyet.
- Ha szeretnénk megtartani az eredetit, akkor a Reuse
Application... menüpontot kell választanunk.
APEX alkalmazás futtatása,
publikálás
Az APEX alkalmazások létrehozásának célja általában az, hogy azokat az
Interneten elérhessük, és használhassuk.
Ha az alkalmazásunkat egy szerverre telepítettük (importáltuk), akkor a
fentiekhez hasonlóan kell a cím elejét kijelölni, és megadni a felhasználóknak,
illetve valamilyen már meglévő internetes alkalmazás hiperlinkjébe tenni.
Ha azonban nyilvános elérésűvé kell tennünk az elkészült alkalmazást, azaz
NE kelljen felhasználói nevet és jelszót megadni a használatához!
Ehhez elvégezhetjük az APEX-jogosultság kicserélését "No
Authentication" jogosultságra.
Felhasználó kezelés
APEX Workspace users az adatbázisban a SELECT * FROM wf_user -rrel tudod megnézni a usereket.
Ha benn vagy az apex felületen, akkor az application tabfül mellett van egy SQL Workshop fül, ott tudsz SQL commandot futtatni
Milyen szerepkörei vannak így tudod megnézni:
select * from WF_USER_ROLES where user_name='MINTa01';
Megjegyzések
Megjegyzés küldése