Ugrás a fő tartalomra

APEX fejlesztés

 APEX





Az Oracle Application Express (továbbiakban APEX) egy professzionális, és rendkívül hatékony eszköz web-es adatbázis-alkalmazások fejlesztésére.

Az Application Express (APEX) az Oracle adatbáziskezelő rendszer PL/SQL nyelvi környezetébe ágyazott webes eszközkészletre (Web-Toolkit) épülő, úgynevezett vékony-kliensű (webes) alkalmazások fejlesztésére szolgáló alkalmazás.

  •  Egyszerű az alkalmazásfejlesztő környezet.
  •  Egyszerű megtanulni annak, aki ismeri az SQL és PL/SQL programnyelveket.
  •  Egyszerű architektúra.
  •  Változatos sablonok és minták állnak rendelkezésre
  •  Platform független környezet.

 

  •  Az Oracle adatbázissal interaktív kapcsolatban áll, menedzseli az objektumokat és új objektumokat is létre tud hozni.
  • Webes alkalmazást készíthetünk.
  • A webes alkalmazás biztonsága a jogosultság-kezeléssel (autentikáció) és felhasználói név – jelszó párossal történő biztonságos belépéssel (autorizáció) oldható meg.
  • Megvalósítja az alkalmazáshoz rendelt funkciókat.

 

 

Az APEX főbb alkalmazási területei:

1. Adat vezérelt alkalmazások
- Osztály szintű, kisebb alkalmazások fejlesztése
2. Táblázatok „webesítése”
- Táblázatok (pl. Excel) átkonvertálása webes alkalmazássá, ahol az adatok konkurensen megtekinthetők és módosíthatók
3. Online jelentések
- SQL alapú riportok készítése létező adatbázis sémákon
4. Microsoft Access kiváltás
- Az elavult Access alkalmazások konszolidálása Oracle adatbázisra egy webes APEX felület segítségével

 

Működését tekintve az APEX egy metaadat repository-ból és egy motorból áll.

Az előbbi tárolja az alkalmazások definícióit, az utóbbi rendereli/generálja és megjeleníti és feldolgozza az oldalakat.

 

A webes fejlesztés PL/SQL csomagok használatával történik. Ezek a csomagok az adatbázis-motorban vannak tárolva. Az adatbázist e csomagokon (htp, htf, és owa csomagokon) keresztül lehet elérni, és az adatok úgy jelennek meg, mint a generált weblap dinamikus adatai.

E csomagok összefoglaló neve PL/SQL Web Toolkit amely a sys sémába van telepítve.

 

Egy alkalmazás létrehozható vázlatból (scratch), importálható, vagy telepíthető az alkalmazás csomagok listájából.

 

APEX komponenesek és viszonyok:















  • Alkalmazások: Lapok csoportja, amik egy adott feladatot látnak el.
  • Lapok: Az alapvető építő elemek, amik tartalmazzák mind az UI komponenseket, mind az üzleti logikát, ami feldolgozza a felhasználó inputjait.
  • Régiók: UI elemek, amik egyfajta tartalom konténerként szolgálnak, egymásba is ágyazhatók.
  • Item-ek: HTML űrlap elemek, amik a felületet reprezentálják a felhasználó számára. Ide tartoznak a gombok, szöveges mezők, checkbox-ok, radio gombok, stb.
    • Az item-eknek 2 fajta típusa van:
      • lap szintű  : Az oldal szintű item-ek egy bizonyos oldalon vannak definiálva és egy régióhoz kapcsolódnak.

      • és alkalmazás szintű item-ek. A különbség, hogy az utóbbiak alkalmazás szinten vannak definiálva és nem közvetlenül az oldalon renderelődnek, azaz jelennek meg. Globális változóknak tekinthetők. Az oldal szintű item-ek egy bizonyos oldalon vannak definiálva és egy régióhoz kapcsolódnak.

APEX nézetek 4 nagy csoportra bonthatók:

1. Alkalmazás metaadatokat tartalmazó: összesen 85 darab
   APEX_APPLICATION_ vagy APEX_APPL_ előtagú nézetek

Pl. az APEX_APPLICATIONS nézetbe kerülnek eltárolásra. A lapok metaadatait az APEX_APPLICATION_PAGES nézet tartalmazza. A régiók metaadatait az APEX_APPLICATION_PAGE_REGIONS nézet tárolja. Az oldal szintű elemek metaadatai az APEX_APPLICATION_PAGE_ITEMS nézetbe, az alkalmazás szintű elemek metaadatai az APEX_APPLICATION_ITEMS nézetbe kerülnek eltárolásra.


2. Megfigyelési adatokat tartalmazó: összesen 7 darab
 APEX_WORKSPACE_ACCESS_LOG
 APEX_WORKSPACE_ACTIVITY_LOG
 APEX_WORKSPACE_LOG_ előtagú nézetek
 APEX_WORKSPACE_CLICKS
 APEX_WORKSPACE_SESSIONS


3. Munkaterület metaadatait tartalmazó: összesen 12 darab
 A megmaradó APEX_WORKSPACE_ előtagú nézetek. Pl. APEX_WORKSPACE_APEX_USERS


4. Egyéb: összesen 13 darab
 pl. APEX_THEMES, APEX_TEAM_BUGS, APEX_UI_DEFAULTS_TABLES

 

Fejlesztés kezdeti lépései, fogalmak

Először is rendszer-adminisztrátorként (administrator) létre kell hoznunk egy adatbázis-munkaterületet (workspace), majd ehhez az adatbázis-munkaterülethez hozzá kell rendelnünk egy gazdát (ő az adatbázis-felhasználó, a database user; vagyis a schema).

A munkaterület APEX-adminisztrátori és fejlesztői jogkörökkel is rendelkező felhasználó-ját (ez az APEX-adminisztrátor, vagyis az APEX-admin user) kell először hozzárendelni.

Ezután pedig létrehozhatunk olyan APEX-felhasználókat (APEX-user), akik nem rendelkeznek adminisztrátori jogkörrel (például nem módosíthatnak, és nem törölhetnek alkalmazásokat).


Nagyon fontos, hogy a séma (schema) és az APEX-admin user ugyanannak a dolog-nak két oldala.

A séma rendelkezik az adatbázishoz kapcsolódó jogkörökkel, ő az adatbázis "gazdája". Az adatbázis-használathoz kapcsolódó jogosultságokat (például könyvtárhasználat), illetve a séma törlését nem is lehet elvégezni az APEX környezetből, csak az SQL*Plus-ból (illetve az SQL-Developer-ből).

Az APEX-admin user viszont a séma által felügyelt adatbázis-területen történő APEX alkalmazások létrehozására vonatkozó jogosultságok "gazdája".

Ő létrehozhat alkalmazásokat, törölheti is azokat, illetve létrehozhat olyan APEX-felhasználókat (APEX-end user), akik csak használhatják az egyes általa létrehozott alkalmazásokat, de azokat nem módosíthatják, illetve nem törölhetik.

Megjegyezzük, hogy egy munkaterületnek több gazdája is lehet, vagyis az adatbázis munkaterületek megosztottak!

 

Fejlesztés és APEX használat során ha az aktuális komponens ablakból vissza szeretnénk lépni egy korábbi komponens szintre, akkor egyszerűen csak rá kell kattintani a Funkció Sáv komponens név sorozatában szereplő megfelelő komponens nevére.

A legelső „komponens” természetesen a Home.

Felhívjuk a figyelmet, hogy a komponens-szintű visszalépésre csak ezt a Visszalépő Sávot használjuk, az alkalmazott böngésző program visszalépés gombját erre a célra soha NE HASZNÁLJUK.


Apex alap beállítások

 

Környezeti beállítások

 

Munkamenet azonosítás

Amikor egy felhasználó elindít egy APEX alkalmazást, kap egy azonosítót. Ez az azonosító szám segíti a ki- és bejelentkezést. Minden bejelentkezéskor, az
autentikációnál új azonosítót kap, de minden lap küldése és az adat-postázás is megváltoztatja a munkamenet azonosítóját. Ez a változtatás rugalmasságot és titkosságot biztosít a felhasználónak. 


A felhasználó azonosítása két eszközzel történik; az adatbázisban tárolt Munkameneti Rekorddal (Session Record), és a felhasználó gépén tárolt Munkameneti Adatfájllal (Session
Cookie).


A Munkameneti Rekord a munka teljes időtartama alatt az adatbázisban található, és még a munka befejezte után is egy ideig. (Így az ügyfél a kilépés után még újabb autentikáció
nélkül visszaléphet az alkalmazásába.) A Munkameneti Adatfájl tartalmazza a felhasználó korábbi munkáinak legfontosabb adatait, gyorsítva ezzel az újbóli belépés utáni munkát.



Az APEX URL-cím felépítése:

A HomeLink felépítése: f?p=App:Page:Session   : ahol a kettőspontok (:) az egyes szintaktikai elmeket választják el, és például a f?p=109:3:2344195077018007:::::  esetben 109 jelöli az alkalmazás (App) azonosítóját, 3 a lapszámot (Page), és a munkamenet (Session) azonosítóját pedig a 2344195077018007 számsorozat.

A munkamenet azonosítóját még további öt paraméter követheti (melyek hiánya esetén is az elválasztó kettőspontok szerepelnek). Ezek a Request, a Debug, a ClearCache,
az itemNames, az itemValues és a PrinterFriendly,



Új applikáció létrehozása 

 

Az Alkalmazás szerkezetének vázlata:

            Lap (Page) –> Tartomány (Region)

 

A lap tartalmának beállítása:

Page Rendering (Lap-Megjelenítési csoport):                          A lap megjelenésének beállítása
Page Processing (Folyamat-Definíciós csoport):                      Alkalmazási logika beállítása
Shared Components (Megosztott komponensek csoportja):  Az alkalmazások közösen használt komponenseinek beállítása

 

 

Alkalmazás létrehozása műveleti lépések















Alapparaméterek beállítása





Alkalmazáson belül új oldal létrehozása















Új oldal alapbeállításai

 

Tartományok

A lapon létrehozhatunk tartományokat (region), amelyek kiválasztott sablont használnak, és html tartalmat generálnak. Egy lapon több tartomány is létrehozható. A tartomány a komponensek csoportjának gyűjtőhelye, például szövegeket, riportokat, gombokat, és egyéb Elemeket tartalmazhat. Készíthetünk egyszerű tartományt is, amely nem készít kiegészítő html kódot, és készíthetünk szépen kidolgozott tartományt, amely lefordítja a tartalmat és kiegészítő html kódot készít.

A tartomány több lehetséges elhelyezési pozíció (Display Point) közül választható Body területen, a sorozatszáma (Sequence) pedig pl- 40.

Írjuk a Title mezőbe a kívánt fejléc szövegét, és kattintsunk a Next gombra.

 

Riportok

Riportoknál a Report Attributes fülre klikkelve változtassuk például a megjelenő lista fejlécét magyarra molymódon, hogy a Custom rádiógombot
bekapcsoljuk, és átírjuk az oszlopok fejlécneveit (Heading).

Az oszlopokat (Column alignment) igazíthatjuk a szokásos módon: balra(left), jobbra (right), középre (center).

Az oszlop fejlécét (Heading alignment) is ugyanígy igazíthatjuk. Ha nem jelöljük be az oszlop láthatóságot (Show), akkor nem látjuk
a megjelenítésnél.

Képezhetünk egyes oszlopokból öszeget (Sum), a bejelölt oszlopok szerint rendezhetjük (Sort) a listát, és megadhatjuk (1, 2, vagy 3) a rendezési sorrendeket
(Sort Sequence) is.

 

Elemek

Elemek (Items) a felhasználó és az alkalmazás közötti információátadásra szolgáló kommunikációs (adatbeviteli, adatmegjelenítő) eszközök. Ezek a (html) Lapok Tartományaiban
helyezkednek el. Egyebek mellett ezek szolgálnak a felhasználó azonosításra, az alkalmazás munkafolyamataihoz szükséges adatok bevitelére, listák megjelenítésére, stb. Ennek
megfelelően lehetnek text mezők, jelszó mezők, combobox, checkbox .....

 

Page items tipusok:

- Lap-Elemek. Ezek a Lapokon találhatók, és valamilyen adat beírására, kiválasztására, megjelenítésére szolgálnak. 
- Application items: Alkalmazás-Elemek. Ezek az alkalmazás egészére vonatkozó tulajdonságok beállítására szolgáló eszközök, a felhasználói felületen nem láthatóak.

 

Hivatkozás az elemekre

Az Elemekre az alkalmazásban a következőképpen hivatkozhatunk (mely hivatkozás az Elem tartalmának beágyazását eredményezi):

  • SQL, PL/SQL esetén: a környezeti változóra való hivatkozás módján  :Elemnév 
  • Statikus szövegben : &Elemnév.     (a végén ponttal!).

 

Az egyes tulajdonságcsoportok neve és általános leírása:

 - Name a név és a megjelenés típusa
 - Displayed a megjelenítés sorrendisége és elhelyezkedése
 - Label a címke neve, elhelyezkedése, és jellege 
 - Element méretek és pozícionálás
 - Source a forrás megadása, és az értékmegjelenítés módja  nem Combobox típusú Elemeknél
 - Default alapértelmezett érték és típusa
 - LOV (List of Values) a megjelenő és a visszaadott értéklista forrása a Combobox típusú Elemeknél
 - Security engedélyezés, hitelesítés jellege
 - Conditions a megjelenítés feltételének jellege és megadása
 - Read Only a csak olvasható megjelenítés jellege és feltétele
 - Help a Súgó szöveg megadása

 

 

Elnevezés, típus, csoport, .. alap beállítások




Az új alkalmazás neve számunkra beszédes legyen. Az alkalmazás azonosítóját automatikusan generálja az APEX, de annak értékét módosíthatjuk, hacsak az nem ütközik valamely másik már létező alkalmazáséval.


Fontos:
Az adattáblák (és más objektumok nevei) NE tartalmazzanak ékezetes betűket!

 

 

Menü kapcsolat (főmenü alatt jelenjen meg a kiválasztása) beállítása





Véglegesítés, web oldal legyártása







Új web oldal beállításai (adatkapcsolat, megjelenítő objektumok, kezelő gombok, ..)

 

Új régió létrehozása a lapon belül






Megfelelő területre húzzuk és beállítjuk a paramétereit.

 

 

Beviteli mező, végrehajtó gomb felhelyezése

 

Szöveges mezők felvétele





Megfelelő területre húzzuk az items területről és beállítjuk a paramétereit.

 

 

Gomb felvétele



Megfelelő területre húzzuk a buttons területről és beállítjuk a paramétereit.

Általában beállítjuk a felhasználói gomb rendszernevét (Button Name), a gomb funkcióját jelző címkéjét (Label), a gomb típusát (Button Type), végül a gombhoz tartozó aktivitást (Action).

Az aktvitás lehet :

  •  közvetlenül egy URL címre irányít az aktuális lap adatbázis-motorral való feldolgozása nélkül (Redirect to URL without submitting page).
  •  vagy először végrehajtásra kerülne az aktuális lap e gombhoz rendelt adatbázis tevékenysége (pl. SQL utasítások), és csak utána történne az URL címre való átirányítás (Submit Page and Redirect to URL).

Amennyiben először elfelejtettük beállítani az Action részt, és maradt az alapbeállítási rádiógomb (Submit ….),

Hozzárendelhetünk a gomb megjelenítéséhez valamilyen feltételt (amelyiknek nem teljesülése esetén a gomb nem is lesz látható).

Ha csak egyszerű lap választó gombot szeretnénk, akkor csak a visszalépési lap sorszámát kell beállítanunk attributumként (Page).

 

 

Az aktivizálási pont (Branch Point) lehet:

- On Submit: Before Computation beállítás esetén a megjelenítési továbblépés bármilyen Számítási Folyamat végrehajtása (például a bevitt adat ellenőrzése) előtt
történik. Jellemzően ezt használjuk olyan gomboknál, amelyeknél nincs szükség semmilyen feldolgozási folyamatra (például a Cancel gomb).

- On Submit: Before Validation beállítás esetén, ha az adatellenőrzés hibát állapít meg, akkor az adatbevitel érvényesítése helyett a megjelenítés egy hibaüzenettel
visszatér az adatbevitelhez.

-  On Submit: Before Processing beállítás esetén a megjelenítési továbblépés az adatellenőrzés és a tényleges adatbevitel után történik, de az alkalmazás további folyamatai
előtt. 

- On Submit: After Processing beállítás esetén a megjelenítési továbblépés az alkalmazás teljes aktuális feldolgozási folyamata után történik.

- On Load: Before Header beállítás esetén az alkalmazási logika szerint következő lap betöltése helyett egy másik (alkalmazásbeli, vagy külső, URL-címével adott) lapot
jelöl ki megjelenítésre.

 

Jogosultság és megjelenítés kezelése

 

Lekérdezéseredmény felhasználó csoporthoz kötése

SELECT *
FROM wwv_flow_group_users
WHERE UPPER(group_name) = 'ADMIN' and
user_id = (SELECT user_id
FROM wwv_flow_users
WHERE user_name = :APP_USER)

 

 

 

Gombhoz művelet/process hozzárendelése

 

 

További vezérlő gombok felvétele (igény szerint)

Komponens területen a megfelelő Buttons csoport elemeinek bővítése a + gomb segítségével






Új régióban Classic riport terület létrehozása, elhelyezése és adatkapcsolat beállítása




Megfelelő területre húzzuk és beállítjuk a paramétereit.

Az adatforrásra hivatkozhatunk mint tábla (tábla listából választva) vagy SQL utasítás is megadhatunk, amelyben az WEB lap objektum értékeket is felhasználhatjuk.

( a : prefix  és az egyedi nevével hivatkozhatunk rá)

pl:

SELECT empno AS Azonosító,
ename AS Név,
job AS Munkakör,
sal AS Fizetés,
comm AS Jutalék,
deptno AS Részleg
FROM emp
WHERE (sal BETWEEN :PR_VALT1 AND :PR_VALT2) AND (
Upper(job) = Upper(:PR_VALT3) OR
Upper(:PR_PR_VALT3) = 'ÖSSZES' ---- Itt az alapértelmezett web lap mező értékre hivatkozunk
)

Az SQL-t be lehetne írni a lekérdezést az Utasítás-szerkesztő Mezőbe, ám inkább válasszuk a Query Builder eszközt (a gombra való kattintás-sal) a lekérdezés összeállítására és próbafuttatására.
Megjegyezzük, hogy célszerű még olyan összetett lekérdezések esetén is ezt az eszközt használni, melyek teljes mértékben ezzel nem valósít-hatók meg (csak utólagos kiegészítéssel), a szintaktikai hibák elkerülése érdekében.
Az így megjelenő Szerkesztő Ablakban automatikusan a Condition menüpontnak megfelelő feltétel-beállító lap jelenik meg. Futtassuk le az ilyen módon előírt riportot a RUN gombra való kattintással.

 

Lehetőség van a megjelenítendő oszlopnevek és rendezés beállítása a Column Attributes ablakban.

 

 

Általános Folyamatok (Processes)


Az Általános Folyamat (vagy röviden Folyamatok) egy olyan PL/SQL nyelven írt eljárás, mely valamilyen eseményre aktivizálódik. Ilyen esemény lehet egy gombra való kattintás, egy
kiválasztás, egy lap betöltése, vagy átirányítása, egy munkafolyamat visszaállítása, vagy egy táblabeli sor automatikus feldolgozása.

Az Általános Folyamatok is kétfélék lehetnek, Lapszintűek (Page Rendering), melyek a lap megjelenéséhez kapcsolódnak, és Alkalmazásszintűek (Page Processing), melyek
a már megjelent lapon egy esemény bekövetkezésére végzik a lap feldolgozását az alkalmazás logikájának megfelelően.


Folyamatokat tehát létrehozhatunk mind a Lap-Megjelenítési csoportban (Page Rendering), mind a Folyamat-Definíciós csoportban (Page Processing). Az, hogy végül is
melyikbe fog kerülni, a létrehozási paraméterek beállításától függ. A létrehozást a Create (+jelű) ikonnal kell elindítani. A létrehozás során először a folyamat típusát kell kiválasztanunk.

A Folyamatok a következő típusúak lehetnek:

Data Manipulation: A varázsló által gyakran használt adatmódosítási folyamatok:
- Létrehozás (Create) érdekében automatikus sor lehívás (Automatic Row Fetch), és automatikus sor folyamat (Automatic Row Process).
- A táblázatos formában (tabular form) több sor módosítása (Multi Row Update) és több sor törlése (Multi Row Delete)
- Új sor hozzákapcsolása a táblázatos formához (Add Row to Tabular Form)
Close Popup Window : Ennek végrehajtása során bezárja a felugró (popup) ablakot és a hívó ablakot frissíti.
Form Pagination  : Egy részletező (master detail) kapcsolat beállítása. Hozzárendeli a master tábla egyes elemeihez a detail tábla megfelelő sorait (mint részletezést), például egy idegen kulcs kapcsolat esetén.
On Demand : Létrehoz egy alkalmazás szintű folyamatot, amely csak akkor hajtódik végre, amikor egy speciális lapot hív.Ha ezt Lapszintű Folyamatnál hozzuk létre, akkor egy referenciát adhatunk meg egy már létező Alkalmazásszintű Folyamathoz.
PL/SQL  : Egy általunk létrehozott PL/SQL programot lefuttat. Ezt a folyamat típust használjuk, amikor egy PL/SQL blokkból indítunk egy folyamatot, vagy egy API eljárást.
Reset Pagination : Visszaállítja a részletező (detail-táblabeli) sor-halmazt az első kiválasztó (master táblabeli) elemhez.
Session State : A munkamenet elem értékét inicializálja (nullára állítja). E folyamat választása az alkalmazási munkamenetek vagy elemek gyorsítótárát (cache) törli, valamint törli a felhasználói beállításokat.
Web Service : A lapon folyamatként valósít meg egy web szervert.

 

 

 

Alkalmazás futtatása




Megjelenítés formázás, optimalizálás

A számunkra felesleges régiót olyan módon törölhetjük, hogy a baloldali megnevezésére rákattintunk, majd a feljövő szerkesztő ablakban a Delete gombra kattintunk, és az utána megjelenő ablakban pedig a Delete Region gombra.

Az egyes megjelenítési objketumok sorrendje a Sequence értékkel hangolható, ez a sorrendiség számsorrendje. Ez azt jelenti, hogy az kisebb Sequence értékkel rendelkező elemek után jelenik meg a nagyobb Sequence értékkel rendelkező (beállítása automatikus!)

 

 

HTML (lap) header és footer beállítása




Riport rács fejléc beállítás (rendezés, ...)





Az elkészült alkalmazás exportálása (lementése)

Az alkalmazás exportálásának célja, hogy azt más fizikai környezetben (például a megrendelő számítógépén) importálva, ott elérhetővé tegyük, vagyis biztosítsuk az alkalmazásunk használatát.

 

Az alkalmazás fejlesztési honlapjának megjelenítése


Az Eszközsoron válasszuk ki az Application 121 menüpontot (a 121 az alkalmazásunk azonosítója, ehelyett állhat más, ha a rendszer a létrehozás elején más értéket állított be).

Ez az alkalmazás Fejlesztési honlapja. Erről a felületről elindulva az alkalmazás összes beállítása elvégezhető.

 

Az alkalmazás exportálásának megindítása


A Fejlesztési honlap elemei közül számunkra most a jobb szélen található Export / Import feliratú szükséges, melyre kattintva a bejelentkező felület Export feliratú rádiógombját választjuk ki.
Next











Az exportálási paraméterek beállítása


A megjelenő paraméterek közül egyedül a File Format beállítása fontos, ez legyen DOS.
Export Application





Az alkalmazás elmentése


A felugró ablak segítségével az alkalmazásunk exportját mentsük le a számunkra fontos könyvtárba. Ez egy sql kiterjesztésű file (pl.; f121.sql), melynek nevét megváltoztathatjuk (pl.; ApexPD.sql névre), de a kiterjesztését NEM!

 

 

 

Exportált alkalmazás importálása (betöltése)


Az alkalmazás importálásával végezzük el a telepítést.






A fejlesztő környezetbe lépve kattintsunk az Application Builder fejlesztő eszköz ikonjára!

A feljövő ablakban kattintsunk az Import gombra! (Tehát ezúttal nem a Create gombra.)




A lementett (exportált) alkalmazás kijelölése

A feljövő ablak Tallózás gombjával keressük meg a lementett alkalmazásunkat (pl. az ApexStart.sql nevű fájlt). Ezután Next, majd mégegyszer Next.

 

 Az importálási környezet kijelölése

A feljövő ablakban egyertlen dolgot kell beállítanunk a helyi környezet sémáját (Parsing Schema).

Az importálás befejezése

 

Figyelem

A kimentett/ lementett fájlt, bárhol bárki importálhatja (vagyis nincs jogosultsági védelemmel ellátva!).
Egy importált alkalmazás futtatása csak akkor lehet sikeres, ha a benne használt adatbázis objektumok (adattáblák, nézetek) előzetesen már léteznek az importáló környezetben, vagy az alkalmazás tartalmazza azok létrehozását!

A karakterkészlet legyen UTF-8 (különben baj lesz az alkalmazásban megjelenő ékezetes /magyar/ betűkkel).

Beállíthatjuk az új alkalmazás azonosítót, ám akkor annak az eredetitől el kell térnie.

  • Az Auto Assign... választása esetén a fejlesztő környezet generál egyet.
  • Ha szeretnénk megtartani az eredetit, akkor a Reuse Application... menüpontot kell választanunk.

 

 

APEX alkalmazás futtatása, publikálás

Az APEX alkalmazások létrehozásának célja általában az, hogy azokat az Interneten elérhessük, és használhassuk.

Ha az alkalmazásunkat egy szerverre telepítettük (importáltuk), akkor a fentiekhez hasonlóan kell a cím elejét kijelölni, és megadni a felhasználóknak, illetve valamilyen már meglévő internetes alkalmazás hiperlinkjébe tenni.

Ha azonban nyilvános elérésűvé kell tennünk az elkészült alkalmazást, azaz NE kelljen felhasználói nevet és jelszót megadni a használatához! 

Ehhez elvégezhetjük az APEX-jogosultság kicserélését "No Authentication" jogosultságra.


Felhasználó kezelés

APEX Workspace users az adatbázisban a SELECT * FROM wf_user -rrel tudod megnézni a usereket.

 Ha benn vagy az apex felületen, akkor az application tabfül mellett van egy SQL Workshop fül, ott tudsz SQL commandot futtatni


Milyen szerepkörei vannak így tudod megnézni:

select * from WF_USER_ROLES where  user_name='MINTa01';












Megjegyzések