xiangqi (hsziangcsi) Kínai (vagy elefánt) sakkjáték
kínai sakk eredeti elnevezése "elefántok játéka".
Mintegy 800 éve játsszák a mai szabályok szerint. A hagyományosan nagy
megbecsülésnek örvendő "négy művészet" egyikének számított. A
legrégibb változata másmilyen lehetett, bár sokan feltételezik, hogy tulajdonképpen
az indiai sakk és egy régi kínai táblajáték elemeinek kombinálásáról van szó.
A játékmező 10 vízszintes és 9 függőleges vonalból áll, és
két játékfélből, amelyeket egy folyó választ el egymástól. A két játékos 16-16
vörös, illetve feketés zöld bábját mindig a 90 metszőpontra helyezi.
A bábok a következők:
egy hadvezér és két
testőre egy 9 pontos erődben, amelyet nem hagyhatnak el; két elefánt, amelyek
átlósan ugorhatnak a második mezőre a folyón keresztül; két huszár, amelyek nem
ugorhatnak, mert előbb egyenesen kell lépniük, csak aztán léphetnek átlósan;
két harci szekér, amelyek bástyaszerűen lépnek; két előretolt ágyú, amelyek
mindegyike ütheti a vonalban második mező lévő ellenséges bábot; végül öt
előretolt gyalog, amelyek egyenesen lépnek, de ugyanígy üthetnek, a folyón túl
még vízszintesen is.
A játék célja a hadvezér leütése.
A kínai sakkot jóval többen játsszák (mintegy félmilliárd
ázsiai), mint a FIDES.-világszövetség által szabályozott sakkot. Az első
Ázsia-bajnokságra 1980-ban került sor Makaón.
Szabályok:
A játéktábla négyzethálós rajzolatú. Tíz
keresztirányú és kilenc hosszanti vonal alkotja, a korongokat (bábukat) ezek
metszéspontjaira helyezik. A táblát keresztirányban középen egy
"folyó" választja ketté. A tábla hosszanti ellenkező oldalán
négy-négy beixelt négyzet a fekete és a vörös palota. Némely pontot derékszögek
jelölnek körbe, ezek a gyalogok és az ágyúk helyei.
Bábuk :
Mindkét játékosnak 16-16 korongja (bábuja)
van:
2 szekér |
(vagy bástya) |
2 ló |
(vagy "huszár") |
2 elefánt |
(vagy futó) |
2 mandarin |
(vagy testőr, hadsegéd) |
1 király |
(vagy tábornagy, hadvezér) |
2 ágyú |
|
5 gyalog |
|
A
xiangqi felállás a következő:
|
Balról jobbra a két alapsorban (a legalsó és
a legfelső sorban): szekér, ló, elefánt, mandarin, tábornagy, mandarin,
elefánt, ló, szekér. A harmadik sorban ágyúk, a negyedikben gyalogok.
Minden bábu leütheti az ellenfél bármelyik bábuját.
A vörös kezd.
A játszmát az nyeri, aki megmattolja vagy
patthelyzetbe kényszeríti az ellenfél királyát.
Örök sakk tilos. Háromnál többször nem lehet
sakkot adni egymás után azonos bábuval azonos helyről.
Nem kényszeríthető az ellenfél ingázásra
(végnélküli oda-vissza lépegetésre két pont között), csakhogy elkerüljük a
sakk-mattot.
A játszma döntetlen, ha egyik fél sem képes
sakk-mattot vagy pattot kikényszeríteni.
Lépések,
menetmód |
Szekér (csü)
Úgy lép, mint a
bástya, tetszőleges távolságot tehet meg vízszintesen vagy függőlegesen. A
folyón átmehet. |
Ló (mao)
L-alakban léphet,
mint a huszár , de nem ugorhat át egy másik bábut. Vagyis a dobbantó pontnak
szabadnak kell lennie: egyet lép vízszintes vagy függőleges irányba a
dobbantó pontra, és innen léphet átlósan egyet a végső helyére, tehát a lépés
kétfázisú. Átkelhet a folyón. |
Elefánt (hsziang)
Átlósan mindig két
pontot lép egyszerre. Nem lépheti át a folyót. Akár a ló, nem ugorhat át egy
foglalt pontot. Így mindössze nyolc ponton tanyázhat. [A vörös és fekete
írásjegy különbözik, de értékük azonos.] |
Mandarin (si)
Átlósan egy pontot
léphet. Nem hagyhatja el a palotát. [A vörös és fekete írásjegy különbözik,
de értékük azonos.] |
Király (vörös: suaj, fekete: csiang)
Léphet előre-hátra, oldalra, de
átlósan nem. Nem hagyhatja el a palotát. [A vörös és fekete írásjegy
különbözik, de értékük azonos.] A két király nem nézhet szembe
nyitott vonalon egymással, kell lennie köztük egy bábunak. |
Ágyú (pao)
Az ágyú másképp lép passzívan és
másképp lép leütéskor:
1. Passzívan
úgy mozog, mint a szekér (bástya). 2.
Leütéskor ugráskényszerben van: át
kell ugorni egy saját vagy egy ellen bábut (mindig csak egyet!), hogy
fogságba ejthesse az utána álló ellenséges bábut. Az ágyúk csak ugráskor
ütnek és csak ütéskor ugranak. |
Gyalog (vörös: ping, fekete: cu)
Mielőtt elérné a
folyót, mindig csak egyet léphet előre, utána oldalirányban is mozoghat. Az
utolsó sorba érve, csak jobbra-balra léphetnek, hátra és átlósan nem, le sem
cserélhetők. [A vörös és fekete írásjegy különbözik, de értékük azonos.] |
Megjegyzések
Megjegyzés küldése