Ugrás a fő tartalomra

Tableau alapok 2


Az elérhető portfólió:











A Tableau Desktop a szerkesztőeszköz, amivel az adatokhoz közvetlenül kapcsolódva elemzéseinket elkészítjük és rendszerbe szervezhetjük az összetartozó kimutatásainkat.

Ez az eszköz a vizuális adatelemzés téren nagyon hasznos tud lenni. 

A legtöbb lépést drag&drop módon hajthatjuk végre, miközben folyamatosan és azonnal láthatjuk az elvégzettek eredményét.

Összefoglalva :Egy önkiszolgáló üzleti intelligencia eszköz melynek a használata könnyen elsajátítható. 



Használati lépések


Vizuális elemzés felület


1. Válasszuk ki az adat forrást


Fő adatforrás típusok:
  •  Excel 
  •  Text File 
  •  Access 
  •  Statistical File, 
  •  Other Database file


A szerver változat még tud az alábbiakhoz is kapcsolódni:
  • Tableau Server 
  • Google Analytics 
  • Google BigQuery 
  • Hortonworks Hadoop Hive 
  • MapR Hadoop Hive  
  • IBM DB2 
  • IBM BigInsights 
  • IBM Netezza 
  • Microsoft SQL Server 
  • Microsoft Analysis Services  
  • Oracle  
  • Oracle Essbase 
  • MySQL 
  • PostgreSQL 
  • SAP




2. Válasszuk ki a konkrét adatkört / tábla behúzás 

Miután kapcsolódtunk a forráshoz, ki kell választanunk a felhasználandó sheet-et / táblát, 
ha ezekből több is van. Természetesen több akár különböző típusú forrást is felhasználhatunk és összekapcsolhatjuk a bennük levő adatokat. 

A képernyő alján figyelhetjük a forrásválasztásaink eredményét az adatok szintjén.

Ezen a felületen van lehetőségünk néhány adat-előkészítési lépésre. Megváltoztathatjuk a mezők típusát, szétvághatunk oszlopokat, létrehozhatunk kalkulált mezőket, vagy csoportosíthatjuk az adatainkat.

Itt dönthetjük el először, hogy élő kapcsolatot szeretnénk az adatokhoz (nagy és gyakran frissülő adatforráshoz nem ajánlott) vagy készítünk egy kivonatot, amit tetszés szerint a későbbiekben frissíthetünk, de meghagyhatunk pillanatképnek is. Beállíthatunk adatforrás-szűrőket is. Ha vannak olyan adataink, amikre nem lesz szükség az elemzés során, azokat érdemes itt kiszűrni, hogy ne vegyenek részt a számítási folyamatokban a továbbiakban.

Az adatokat automatikusan dimenzióba és mértértékekbe csoportosítja és így jeleníti meg






3. Sheet fül kiválasztás

Az első sheet-re kattintva (a különböző sheet-ek pont ott vannak, ahol az Excelben már megszoktuk) 
egy új felületre jutunk. Ez az elemzési felület. Bal oldalt találjuk az adatainkat, középen egy vászon, 
ahová az elemzés kerül, köztük pedig különböző lehetőségek, amikkel majd az eredményt fogjuk tudni befolyásolni. 


4. Oszlopok kiválasztása dupla klikkélessel 


Találunk itt szűrőket, színezést, feliratokat, de ide kerül majd a felhasznált adatainkat jelző ‘kapszulák’ egy része is. 


Az adatainkat megvizsgálva láthatjuk, hogy a Tableau kérés nélkül két csoportra bontotta őket. 
Természetesen az oszlopnevek lettek az egyes adat-elemeink nevei, így könnyen felismerhetjük, hogy mi az, amit használni szeretnénk. 

A csoportosítás alapja, hogy mérőszámok (Measures) lettek a megszámlálható (szám típusú) adatainkból, és dimenziók (Dimension) a többi típusból.



5. A diagram típus kiválasztása 'Show me' / mutasd meg művelet



Ahhoz, hogy elkezdhessünk elemezni, mindössze annyit kell tennünk, hogy a számunkra érdemes elemekre duplán kattintunk vagy a ‘column’- és/vagy ‘row-shelf’-ekre húzzuk őket közvetlenül a vászon fölött. 
Olyan mint egy tetszőleges szintre lebontott pivot táblát készítenénk – de ennél sokkal többről van szó.

Amikor a vászonra helyezem az adataimat, a Tableau javasol egy megjelenítési formát, 
de ezt bármikor átalakíthatjuk – legegyszerűbben a ShowMe menüpontból. De természetesen mi magunk is “alkothatunk” saját megjelenési módot, de innen kaphatunk akár ötleteket is.


Szűrők
Most nézzünk néhány olyan funkciót, amivel az önkiszolgáló üzleti intelligencia önkiszolgáló részét tudjuk támogatni. 
Ilyenek például a szűrők. Hasznosak amikor a különböző szervezeti egységeket vagy régiókat vagy akár szállítási módokat 
meg szeretnénk anélkül, hogy újabb elemzéseket készítenénk. 
A szűrőket feltehetjük a dashboard-jainkra, így a felhasználók kedvükre alakíthatják a nézeteket. 
Ehhez ne felejtsük el beállítani a szűrőink érvényességi tartományát.


Hierarchiák
A következő ilyen funkció a hierarchiák képzése. Ez is drag&drop módon megy, mint sok más a felületen. 
Azokat az elemeket, amikből hierarchiát akarunk építeni, húzzuk egyszerűen egymásra az adat-panelen, majd nevezzük el a hierarchiánkat. 
Azon kívül, hogy ettől kezdve csoportosítva jelennek meg ezek a mezők, a vásznon egy olyan lehetőséghez jutottunk, 
amivel a részletezettséget tudjuk változtatni. Így nem kell külön elkészítenünk pl. az elégedettségi mutatókat az egész szervezetre, 
majd ágazatunkként, utána pedig csoportok szerinti bontásban is, hanem a felhasználókra bízzuk a döntést, hogy milyen granularitás érdekli őket.


Viz-in-Tooltip. 
Pontosan azt jelenti, amit a neve sugall: már elkészített vizualizációkat használhatunk 
fel a felbukkanó feliratokban. Ráadásként semmit nem kell tennünk ahhoz, hogy az adott ponthoz tartozó érték jelenjen meg, mert ez automatikus beállítás.


Beépített analitikai képességek :
(pl. forecast, cluster) vagy a dashboard-ok közötti mozgásról és egymásra hatásról vagy éppen a paraméterek hozzáadott értékei




6. A diagram 'varázslás' és hangolása


A dashboard és story felület.


Különböző célt szolgálnak. A dashboard-on összefüggő mérőszámokat mutatunk be, 
a story-n pedig egy-egy felfedezésünkön vezethetjük végig a hallgatóságot lépésről lépésre (mint egy prezentáció pl. arról, hogy milyen elemzések során jöttünk rá, hogy mi állhat a felmondások számának növekedése hátterében). 
Mindkettőt a sheet-sávban a jobb oldali + jeles ikonjaikat választva tudjuk létrehozni.

A felület ismét változik, amikor az összefoglalásainkat akarjuk elkészíteni. 
Bal oldalon már nem az adataink, hanem az elkészített nézetek (elemzések) sorakoznak. 
Ezeket használhatjuk fel. De ezeken kívül lehetőségünk van képeket, élő url-eket vagy épp szöveget beszúrni, ha ezek segítik a közönségünket, hogy megértsék a látottakat.

Nagyon fontos, hogy könnyen érthető és első ránézésre átlátható legyen az összefoglalónk a találatainkról. 
Ennek érdekében ne zsúfoljunk mindent egy dashboard-ra / storyra, hagyjunk üres helyeket, hogy a részek elkülönüljenek egymástól, bátran használjunk rövid értelmező szövegeket, és használjuk (ki) az emberi érzékelés alapelveit.





Megjegyzések